Ungdomsutbyte i snöigt Blekinge

söndag, 21 januari 2018

Ungdomsutbyte i snöigt Blekinge

I lördags den 20 januari åkte fem skånska ungdomar och två ungdomsledare till ett snöigt Blekinge för att delta i den utbytesjakt som Blekinge ordnat.

I november hade fem ungdomar tillsammans med två ledare från Blekinge deltagit i Ungdomslägret som Jägareförbundet Skåne arrangerade. Nu var det dags för Blekinge att bjuda igen och det gjorde de med en heldagsjakt med kulvapen på klövvilt med drivande hundar.

Jakten anordnades på Sjöarpskolans fina marker utanför Bräkne-Hoby. Det blev tre såtar. I den första observerades ett antal rådjur, men antingen var de skymda av buskar och träd eller så sprang de för fort för att något skottläge skulle uppstå.

I andra såten hettade det till rejält med många rådjur och vildsvin och några kronhjortar i rörelse. Först lyckades skåningen Jakob skjuta ett kid. Sedan fick Svante och uppsiktsjägaren Filip från Skåne som stod på pass 4 uppleva sitt livs pass. Tillsammans sköt de två rådjursbockar och ett vildsvin och hade de inte varit så upptagna med att säkerställa att det senast fallna djuret verkligen låg så hade antagligen ytterligare en rådjursbock fallit.

Ytterligare två vildsvin fälldes av två hundförare. Efter korvgrillning till lunch omgrupperade vi till sista såten och även där observerades några rådjur i rörelse, men utan skottmöjligheter.

Vid viltparaden låg tre rådjur och tre vildsvin. Dagen avslutades med mustig gulaschsoppa till middag, vilket värmde gott efter en hel dag ute i snövädret. Mycket nöjda med dagen styrde sedan skåningarna hemåt.

Stort tack till jaktledaren Per-Arne och ungdomsledaren i Blekinge John och alla hundförare, drevkarlar och uppsiktsjägare för ett lyckat arrangemang.

Bildgalleri (foto:Dag Olsson):

Dag Olsson