Vandringspriset med fokus på viltvård

tisdag, 20 februari 2018

Vandringspriset med fokus på viltvård

Under Åsbo-Bjäre jaktvårdskrets årsmöte i Båstad med 40 tal deltagare delades vandringspriset Räven ut för åttonde året i rad.

Priset Räven är ett vandringspris för föredömlig viltvård som instiftades av styrelsen för Åsbo-Bjäre Jaktvårdskrets. Tanken med priset är att inspirera medlemmarna i kretsen till ett större intresse för viltvård.

Detta året tillfaller priset Västra Bjäre viltvårdsklubb som har arbetat med viltvård på Bjäre sedan 1964. Till sina ca 250 medlemmar tillhandahåller man viltfågelfrö till självkostnadspris. Det lånas även ut fällor till betrodda jägare och arrangeras rävklappjakter. Sedan 2010 sätts det ut fasanhönor vilket har ökat intresset för viltvård ytterligare.

Efter årsmötet höll Caj Lindblom från Ikamwa Safaris Scandinavia ett uppskattat föredrag om jaktresor i världen.