Rapphönan i fokus på Löddesborg

måndag, 5 mars 2018

Fokuserad dag – Jägareförbundet, AgroJakt och Länstyrelsen arrangerade en fokuserad dag.

I fokus stod rapphönan – jordbrukslandskapets indikatorfågel. Diskussion, samtal och praktiska tips präglade dagen. Och stort tack till Jan Andrsson och Lars Wadmark som delade med sig av sina praktiska erfarenheter och visade oss runt på Löddesborgs härliga marker!

Förutom fältvandring innehöll dagen föredrag av Kamilla Persson om landskapets utveckling i stort och lokalt. Mycket är det som övertid vi människor påverkat landskapsbilden, en del till det bättre men tyvärr även till det sämre för rapphönan. John Nörregård förmedlade kunskap om växtskyddsmedel och hur vi kan minska användningen genom flera enkla åtgärder.

Annelie Jönsson levererade en stor mängd kunskap som hon fått fram under sin forskning på rapphönan. Calle von Essen delade med sig om arbetet på Öland och avslutade gjorde Poul-Erik Jensen om direkta åtgärder med de fem benen, som Annelie och Calle förmedlat, som utgångspunkt.
Rapphönans fem viktiga områden:
– Häckningsområde
– Kycklingbiotop
– Vinterbiotop
– Stödutfodring
– Predatorkontroll

Sammanfattning: Om rapphönan – jordbrukslandskapets indikatorfågel – trivs och mår bra så trivs allt annat vilt! Allt ifrån insekter till fältvilt och vadarfåglar!

Bilder (foto: Fredrik Jönsson):

Fredrik Jönsson
Jaktvårdskonsulent