Högsommarvärme och många glada gäster på Jakthundens dag i Skåne

tisdag, 15 maj 2018

Andra söndagen i maj varje år är det dags för hundägare att bege sig till Fulltoftas natursköna strövområde för att testa och pröva på olika hundaktiviteter.

Jägareförbundet Skånes jakthundsinstruktörer – vi är imponerande många – 50 stycken, ställde upp på ett tiotal olika stationer och gav tips och råd till hundägare. Stationerna var grupperade utefter en vandringsslinga någon kilometer lång och kombinerad med traditionell tipsrunda med 12 frågor inom ämnesområdena jakt och vilt. Priserna till tipsrundans 11- och 12-rättare var skänkta av TEBA i Höör.

Självfallet fick hundekipagen också prova på om man lyckats tillgodogöra sig de goda råden. På fyra av stationerna kunde man därför genomföra ett enkelt prov för att bevisa detta. Blev man godkänd på alla fyra proven så fick man ett diplom som bevis.

Svenska Jägareförbundets tidigare officiella apporteringstest hade man också möjlighet att prova på. Testet innebär att hundekipaget dels skall leta rätt på och inleverera fyra vilt i en apporteringsruta 50 x 50 m och dessutom hämta in ett vilt i vatten. De som klarade detta test fick ett elegant diplom som minne.

Vi arrangörer är ju inte bara jakthundsinstruktörer utan även naturmänniskor och jägare och vi vet därför att det smakar jättegott med lite fika och grillad korv ute i skogen. Självfallet gavs det därför tillfälle till ”jägarfika” utefter vår slinga.

När man avverkat ungefär halva banan kom man till den station där hundarna möttes av ett naturtroget och därför lite skrämmande ”monster” – en vildsvinsattrapp. Intressant att se hur olika hundarna reagerade på denna station.

Viltspårstationen var populär eftersom viltspår ju är ett utmärkt sätt att aktivera hunden fysiskt och psykiskt – alltså både dess fötter och huvud.

På problemlösningsstationen kunde man få råd och tips om hur man hanterar en hund som skaffat sig diverse olater eller som har annat oönskat problem.

Våra duktiga ungdomsledare såg naturligtvis till att det fanns aktivitet – luftgevärsskytte – för deltagande ungdomar utan hund.

Jägareförbundet Skåne har på senare år utbildat funktionärer för genomförande av så kallad BPH – Beteende och personlighetsbeskrivning hund. På banans sista station hade man möjlighet att lära sig hur detta test går till och vad man kan få för svar gällande hunden.

Som anges i rubriken gynnades Jakthundens dag detta år av ett fantastiskt väder, vilket märktes på det stora antalet besökare som tagit tillfället i akt att söka sig ut med sina hundar i högsommarvärmen.

Som huvudansvarig kändes det skönt att mötas av alla soliga leenden och positiva kommentarer när våra gäster kom i mål efter genomförd hundpromenad.

Avslutningsvis ett stort och sommarvarmt tack till alla funktionärer som ställde upp utan ersättning och möjliggjorde detta populära arrangemang

/Uno Strand 😊

Bildarkiv (Foto: Fredrik Jönsson).