Jägareförbundet Skåne anordnade uppskattade friluftsdagar för sjundeklassare

torsdag, 10 maj 2018

JÄGAREFÖRBUNDET SKÅNE ANORDNADE UPPSKATTADE FRILUFTSDAGAR FÖR SJUNDEKLASSARE

I strålande solsken och i högsommarvärme genomförde Jägareförbundet Skåne den 8 och 9 maj friluftsdagar för årskurs 7 vid Ringsjöskolan i Höör. Utefter en slinga genom skog och mark med fem stationer informerades de cirka 120 eleverna om djur och natur, jakt, olycksfallsvård och trafikskadat vilt. Vid dagens slut fick eleverna svara på 12 flervalsfrågor i  de ämnen som behandlats vid de olika stationerna. Bästa klass får 500 kr av Jägareförbundet Skåne medan tvåan och trean får 300 kr respektive 200 kr. Vann gjorde klass 7 B och C. Pengarna skall gå till klasskassan att användas gemensamt. Under lunchuppehållen bjöd skolan på grillad korv och dryck.

”Skogen i skolan veteranerna” Krister Trulsson och Bengt Edqvist höll i första stationen och berättade varför man jagar, när och hur man jagar och hur viltköttet tas till vara liksom artkännedom med förevisning ur vilda lådan. På nästa station berättade Marie Strauss och Tonie Hardegård om hur man använder apporterande hundar vid fågeljakt och demonstrerde med sina egna hundar hur apportering och dirigering av hundar går till.

I en solbelyst glänta i bokskogen med stockar för eleverna att sitta på lärde leg. sjuksköterskorna Sylvia Larsson och Mathias Johansson ut hur man beter sig när olyckan är framme – alltså delar av Jägareförbundets kurs  ”vård i det vilda”. Därefter tog Thomas Sandberg och Jan Malmstedt vid – båda rutinerade eftersöksjägare –och berättade om NVR verksamheten, hundträning samt visade med hund vid ett blodspår hur eftersök går till. Curt Andersson hjälpte till vid båda stationerna.

Läraren Pia Staaf Olsson berättade kunnigt och inspirerande om skog , skogsbruk och allemansrätt på den femte stationen.

Av samtalen med eleverna fick jag intrycket att våra friluftsdagar var mycket uppskattade. En elev sade spontant till Tonie Hardegård: ” Detta var riktigt kul och jag som hade tänkt stanna hemma!” En ficka hade hundskräck och ville inte komma in i den hage där uppvisning med apporterande hundar ägde rum. Efteråt kom hon självmant in i hagen och klappade Marie Strauss cockerspaniels!

Vi funktionärer är överens om att eleverna Ringsjöskolans årskurs 7 uppträdde belevat, engagerat och intresserat. Bättre elever kan vi inte tänka oss.  Till sist ett stort tack till lärare och lärarassistenter och framför allt Pia Staaf Olsson som på ett entusiastiskt sätt varit med och planerat och genomfört friluftsdagarna.

Bildgalleri (Foto Cai-Inge Holm):

Cai Inge Holm