Mycket uppskattat vildmarksläger på Snogeholm trots dålig tumme med vädergudarna

tisdag, 14 augusti 2018

Vildmarksläger för ungdomar mellan 10-15 år den 11-12 augusti 2018

Under helgen den 11-12 augusti hölls det årliga vildmarkslägret för barn mellan tio till femton år. Nytt för i år var att lägret flyttats till Snogeholms friluftsområde utanför Sjöbo. Lägret hålls årligen av Jägareförbundet Skåne med frivilliga funktionärer som håller i aktiviteterna. I år deltog 36 ungdomar som fick sova i tält och prova på olika aktiviteter. De barn som tidigare år även deltagit i motsvarande läger i Fulltofta utanför Höör uppskattade flyttningen i och med att aktiviteterna kunde hållas ihop på ett mindre område och att transportsträckan ner till sjön med kanotpaddlingen och fisket var kortare.

En utmaning i år var det totala eldningsförbudet på grund av torkan. Normalt brukar vi grilla korv, vildsvin, bananer och hamburgare och även ha en öppen eld att samlas kring på lördagskvällen. Vi löste detta genom att ersätta grillkorven med pastasallad med kyckling och bacon och nybakad baguette, laga till vildsvinet i ugn hemma samt byta ut bananerna mot smulpaj med blåbär och hallon och vaniljglass. Hamburgarna fick också de stekas hemma. All varm mat fick sedan fraktas varm till lägret för att serveras direkt. Detta gjorde att två funktionärer fick kökstjänst för att allt skulle fungera. Barnen gillade verkligen pastasalladen och den nya desserten. Även vildsvinet som serverades som pulled-pork gillades skarpt.

Efter en het och torr sommar kom regnskurarna in över Skåne under lördagen, men vi lyckades undvika att bli alltför blöta.

Lägret började klockan nio på lördagsmorgonen och första uppgiften var att resa de stora tjugomannatälten.

Första dagen stod kanotpaddling, bågskytte, spårning och apportering med hund samt allemansrätten och första hjälpen på agendan. Det var lite blåsigt på Snogeholmsjön så funktionärerna fick emellanåt paddla iväg och bogsera tillbaka kanoter som inte riktigt ville gå dit barnen paddlade. Nytt för i år var att Jägareförbundets funktionärer stod för bågskyttet, vilket gick jättebra och gav mersmak inför kommande läger. Under spårning och apportering fick barnen följa en erfaren hundförare som visade hur hunden och människan samarbetar för att lösa uppgiften. Allemansrätten och första hjälpen var aktiviteter där teori blandades med praktik. Barnen fick bland annat prova på att ge hjärt-lungräddning på speciella dockor och att lägga tryckförband. Mot dagens slut var det dags för tipspromenad. Efter desserten var det dags för 17-åriga trubaduren Wilma att bjuda på 1 timmes gitarrspel och lägersånger, vilket uppskattades stort av både barn och funktionärer. Som tur var så var det uppehåll just när Wilma skulle framträda. Redan vid halvelvatiden var det sedan tyst och lugnt i alla tält.

Nästa morgon började med frukost. Under dagen var aktiviteterna luftgevärsskytte, vilda lådan, fågelholkssnickeri och fiske från kanot på Snogeholmsjön. Under luftgevärsskyttet fick alla prova på att skjuta och lära sig hur man hanterar luftgevär på ett säkert sätt. Vilda lådan bestod av att man fick titta och känna på horn, kranier och pälsar och lyssna på när funktionärerna berättade om olika djur, vilket var mycket spännande. Fågelholkssnickeri fungerade riktigt bra trots varierande vana med hammaren hos barnen och alla fick med sig sin egenbyggda holk hem.

Mot sista dagens slut när alla aktiviteterna var avklarade fick alla hjälpa till att ta ner tälten och sedan var det dags att utvärdera lägret och att ta farväl av varandra. Trots växlande väder med ömsom strålande sol och enstaka regnskurar och tidvis blåsigt väder hade alla hållit humöret på topp.

Detta läger har hållits under flera år och har som huvudsyfte att låta deltagarna prova på olika aktiviteter, komma ut i skog och mark och ge barnen grundläggande kunskap om skog och friluftsliv för att ge dem en bra förutsättning att ta sig ut igen. Ett barn berättade att han längtat hela året sedan förra lägret och äntligen var det dags igen. Alla funktionärer vill tacka för ett trevligt läger och hoppas att få återse många av deltagarna nästa år.

Ett stort tack till de 14 duktiga och tappra funktionärerna. Utan er hade lägret inte blivit av! En mamma som skulle hämta sin son på söndagseftermiddagen blev helt överrumplad av att vi var så många som tagit hand om deras barn under helgen.

Dag Olsson

Ungdomsansvarig Jägareförbundet Skåne