Välkommen till Jägareförbundet Skåne på Skånska Jakt & Fiskemässan Bosjökloster 25-26 augusti!

lördag, 18 augusti 2018

Jägareförbundet Skåne, vi ses på mässan!

I vår monter på Jägargatan finns möjlighet att diskutera och ställa frågor om skånsk och svensk jakt till en bred representation av Jägareförbundet Skånes förtroendevalda och tjänstemän. Framför gärna dina synpunkter och tankar i medlemsfrågan. Allt för att vi tillsammans ska kunna skapa verksamheter som kommer medlemmarna till godo.  Testa simulatorskytte på vildsvin. Liksom tidigare år finns möjlighet till trofébedömning av förbundets trofébedömare. Jägareförbundets kvinnliga nätverk Jaqt finns på plats för att informera om sin verksamhet för jagande qvinnor i tiden. Liksom vår samarbetspartner i utbildningsfrågor, Studiefrämjandet, presenterar de senaste utbildningarna. Ungdomarna finns på plats för att berätta om vår ungdomsverksamhet och du som är ung kan delta i kunskap- och skyttetävlingen eller bygga småfågelholk.

Jägarexamen

För den som förberett sig finns möjligheten att avlägga det teoretiska provet för Jägarexamen. Provledare från Skånes provbanor finns på plats och du sitter lugnt och störningsfritt i Jägareförbundets monter. Föranmälan på www.jagareforbundetskane.se

Trofébedömning

Vi erbjuder trofébedömning under båda mässdagarna. Trofébedömarna bedömer och demonstrerar hur det går till att värdera troféer. öjlighet finns att få bedömt troféer från älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, mufflon, vildsvin och skallar från t ex bäver och räv.

Pris för trofébedömning är 250 kr per trofé. Medalj, oavsett storlek och valör, 100 kr per styck.

De fyra lätta stegen

Hunden – vår trogne vän. Jägareförbundet Skånes jakthundsinstruktörer finns på övre terrassen och i montern på Jägargatan för att prata och diskutera hundträning. På övre terrassen kommer de att bjuda på uppvisning i de fyra lätta stegen! Barbro Börjessons utbildningskoncept Fyra lätta steg innehåller Hantering, Lek, Viktiga ord och Följ mig.

BPH – beteende och personlighetsbeskrivning av hund – är ett redskap för såväl hunduppfödare som hundägare i både avel och träning. Våra BPH-beskrivare kommer att finnas på plats under mässans båda dagar.

Skytteparken

I skytteparken har du möjlighet att prova din skjutförmåga med olika vapentyper luftgevär, kulvapen 22 LR och hagelvapen på ett flertal olika stationer med varierande svårighetsgrader, anpassade både för nybörjare och erfarna skyttar.

Nytt för året är en Mini Sportingstation med fyra kastare som kastar duvor i olika riktningar.

Legendaren och flerfaldige olympiamästaren Ragnar Skanåker kommer att finnas på plats hela helgen.

Välkommen till Bosjöklosters park under Skånska Jakt- & Fiskemässan för att diskutera klövvilt, fältvilt, viltvård och jakt!

Text & Foto: Magnus Grönwall, Uno Strand, Fredrik Jönsson

Faktaruta

Skånska Jakt- & Fiskemässan äger rum på Bosjökloster som ligger på en halvö i Ringsjön. Mässan har öppet lördagen den 25 augusti och söndagen den 26 augusti. Klockan 09:00-17:00. Hemsida: www.sjfm.se