Inofficiella mentaltester i natursköna omgivningar

söndag, 16 september 2018

Jägareförbundet har genom Nationella hundgruppen bestämt att det är upp till respektive länsförening att avgöra vilken typ av metod man vill nyttja för att kontrollera hundars mentala egenskaper.

I Jägareförbundet Skåne har vi under många år prövat Barbro Börjessons inofficiella mentaltest. Vi har under senare år bestämt oss för att testa även den andra varianten Svenska Kennelklubbens koncept – BPH – Beskrivning och personlighetstest för hundar. Detta utan att göra någon värdering mellan de båda koncepten.

I likhet med Nationella hundgruppen tycker vi i Skåne att det är viktigt med personlig valfrihet och hälsar därför med tillfredsställelse att en av våra duktiga jakthundsinstruktörer Maja Gram tagit initiativ till att det i Skåne fortfarande finns möjlighet till även inofficiella tester.

Maja genomför sina mentaltester på hemmaplan i naturskön miljö i Höörs utkanter under tre dagar i september månad under ledning av Lena Enström och Birger Fransson från den s k ”Barbro Börjessongruppen” och med biträde av lokala förmågorna Ida Jike och Martin Månsson.

Nedan en litet bildkollage från fredagens tester då bl a Rebecka Hult med tollaren Riley testades.

Nedan kan du läsa lite mer om de olika testerna:

Det finns några platser kvar tiil BPH som vi genomför i Oxie utanför Malmö 7 oktober samt 10 och 11 november. Är du intresserad så anmäler du dig till vo9@jagareforbundet.se

/ Uno Strand