Intressant hundägarträff på djursjukhuset i Lund

torsdag, 4 oktober 2018

För andra året i rad ordnade Lundabygdens jvk och Jägareförbundet Skåne tillsammans djursjukhuset i Lund en träff för jakthundägare.

I djursjukhusets ljusa och trevliga lokaler fick den intresserade skaran hundägare först lyssna på leg. veterinären Anna Agger som tillsammans med leg sjuksköterskan Lotta Lind berättade om hur man skall bete sig när hunden råkar ut för olika slag av skador i skog och mark.

Vi fick lära oss hur olika sårförband skall läggas, hur hunden skall hanteras vid smärtsamma skador, hur vi gör vid orm- och getingbett och dessutom andra nyttiga kunskaper och färdigheter.

I den följande pausen bjöds deltagarna på kaffe av djursjukhuset, jägarna bjöd på kaffebröd.

Deltagarna kunde passa på att handla i sjukhusets butik och få kostråd m.m. av dess personal.

Leg sjukgymnasten Madeleine Engstig  tog sedan vid och berättade om rehabilitering och träning av våra jakthundar. Vi fick lära oss vikten av olika balans- och styrketräningar och hur vi skall bete oss för att inte överanstränga våra fyrbenta vänner utan i stället få välmående och väl arbetande hundar.

Cai Inge Holm

Bilder: