God jaktlycka på uppskattat ungdomsläger för jägarungdomar

torsdag, 8 november 2018

”Under den gångna Allhelgonahelgen 1-4 november var det återigen dags för det traditionella Ungdomslägret för ungdomar mellan 15 och 25 år.

15 ungdomar och 7 ungdomsledare från Skåne och Blekinge samlades i torsdags kväll på Jägersbo Camping utanför Höör och inkvarterade sig i stugorna.

Fredagen inleddes med jakt på rådjur, hare och räv med drivande hund i närliggande Fulltofta.

Jaktledaren Uno började med lite ”läxförhör” om jaktformen och hagelvapen och gick sedan igenom PM:et och säkerhetsfrågor. Därefter förevisade Jakob Olsson träffbilden av ett hagelskott från 20 meters håll mot en rådjursbild och skottverkan av ett hagelskott på nära håll mot ett kålhuvud. Ingen kunde ta miste på hur verkningsfullt ett hagelskott är!

Den första såten blev episk, med 12-13 rådjur och några harar i rörelse och 5 skjutna rådjur och 1 skjuten hare. Stéphanie  fick två bockakid på sitt pass och lyckades fälla båda. Även en äldre bock med medaljkrona fälldes av gästen Hampus från Blekinge.

Efter den långa och händelserika första såten och passning av djuren blev det därefter en tidig lunch och sedan berättade Nisse om fällfångst och visade hur fällorna fungerade.

Därefter följde den andra såten med 6-7 siktade rådjur, men inte på skjutbart avstånd.

På eftermiddagen åkte vi till Skarhult för att jaga gräsänder i Kronoparken hos Sveaskog. Trots låg vattennivå efter sommarens torka var det en hel del änder i framförallt den ena dammen där det blev en lång rad fina uppflog.Totalt sköts det 13 gräsänder och 1 kricka.

På lördagen åkte vi sedan till Svalöv för klappjakt på hare på Lantmännens marker. Detta var en helt ny jaktform för många av deltagarna och framför allt för Blekingeborna som är mer vana vid jakt i skog och inte på öppna fält.

Vi bjöds på 5 fina såtar och i framförallt den första såten var det en hel del harar i rörelse. Totalt sköts det 8 harar och återigen hade Stephanie bra flyt med två harar som sprang rakt mot hennes pass.

Paul blåste i jakthornet både innan och efter jakten, vilket kändes högtidligt.

Efteråt vidtog en intensiv verksamhet med att passa hararna. Dagen avslutades som vanligt med ärtsoppa och pannkakor för alla skyttar med uppsiktsjägare och drevfolket.

När vi kom tillbaka till campingen följde omhändertagande av viltet och sotning av hararna.

Middagen hemma på campingen gick sedan även den i det vildas tecken med grillad vildsvinsfilé, vildsvinskorv, kycklingspett och rökt fläsk.

Mätta och belåtna fick sedan deltagarna lyssna på ett föredrag av Dag Olsson med stöd från Johan och Jakob Olsson om miljövänlig pälsberedning och känna på ett färdigt skinn.

Kvällen avslutades sedan med en frågetävling om jakt och jaktliga frågor där lägrets yngste deltagare Holger utmärkte sig med att vinna första pris.

Stort tack till:

– alla ungdomar som fick mycket beröm av jaktvärdarna och funktionärerna för att de skött sig föredömligt,

– alla funktionärer som gjorde en fantastisk insats och

– jaktvärdarna Sveaskog och Lantmännen

Dag Olsson/Ungdomsansvarig i Jägareförbundet Skåne”

Bildgalleri: