Lyckad utbildningsjakt trots dimma, dis och drypande luftfuktighet.

lördag, 10 november 2018

Vid Jägareförbundet Skånes utbildningsjakt 9 november hade jaktledaren och hans 11 funktionärer – hundförare, utställare och korvgrillare – nöjet att hälsa tio förväntansfulla jägare välkomna.

Dagen bjöd på milt väder med dimma/dis och drypande luftfuktighet.

Jaktupplägget följde traditionellt mönster med utbildningsgenomgång och genomgång av PM med bl a säkerhetsbestämmelserför för jakten.

Tre såtar – uppehåll mellan såt 2 och 3 för mycket uppskattad korvgrillning.

En av de unga jaktdeltagarna, Elias bjöd på hembakat till kaffet och blev därför förlåten för att han under jakten uppträdde i gymnastikskor  🙂

Syftet med dagen var rådjurs- och småviltjakt med stöthundar, men vi hade blivit ombedda av markupplåtaren , att försöka skjuta vildsvin om tillfälle gavs, därför fick några erfarna ”gossar” i funktionärsgänget tillstånd att medföra klass 1-vapen under jakten – inga problem i den kuperade terrängen..
Och si……
Efter ett jäkla skällande i såt 1 i en skogsbacke med ett ”ogenomträngligt tjörnesnår” passade en stor galt på att smyga ut när drevfolk och hundar lämnat området. Den listige galten hade dock inte förutsett att vi denna gång placerat ut en av ”the Olsson-brothers”, Johan som bakskytt. Resultat – ett ljuddämpat kulskott och rapport ”galt skjuten – ligger”.

Vår jaktgranne, 94 årige lantbrukaren Agne Brogårdh, som inte gillar vildsvinens bökande,blev jätteglad glad, när vi informerade honom.

Det finns ett talesätt att ”man kan inte ha tur i allt”. Vi undrade alla efter dagens jakt hur det är med turen i kärlek hos Stephanie, Johans sambo, eftersom hon vid de flesta jakter hon deltar i har turen att få vilt på sig och att få skjuta?

Vid den avslutande viltparaden hedrades dagens byte – en vildsvinsgalt, en råbock, ett rå, ett kid, två harar och en räv.

/Uno Strand – jaktledare

Bildarkiv (Foto Håkan Eriksson):