Summering av årets jaktfältskjutningar i Skåne

söndag, 9 december 2018

Jaktfältskjutningar fortsätter och har genomförts med kraft och engagemang av sex föreningar och på lika många platser i Skåne under 2018. Tyvärr har skjutningen på Sövdeborgs Jaktskytteklubb varit vilande under året p g a att det fn råder skjutförbund under pågående förberedelse och arbete med bullerdämpande åtgärder. Vi hoppas att Sövdeborg åter kommer att vara arrangör av Jaktfältskjutning! Brösarp-Andrarums Skytteförening är ny arrangörsförening och arrangerade en uppskattad skjutning i början av juni. Det är med glädje vi kan räkna in 563 starter! Rekordåret 2014 står sig ännu med 673 startande.

Vid fyra av Jaktfältskjutningarna skjuts det med 22LR och målen är såväl direktmarkerande snurror som viltfigurer i papp. De två andra skjuts med klass 1 på pappfigurer. Och vid skjutningen i Malmö kan man även skjuta med vapen i klass 2 och 3.

Bra träning!

Jaktfältskjutningarna är en tävling men framförallt är det en möjlighet till varierat och bra träningsskytte inför kommande jaktsäsonger! Mål, avstånd, med stöd eller på frihand varierar, allt i syfte att efterlikna olika jaktsituationer.

Lotten avgjorde

Vid varje jaktfältskjutning får deltagarna en lott. Sako Sweden sponsrar med högvinsten – en Sako Quad. Lennart Eriksson från Ängelholm drog i år vinstlotten och blev en stolt vinnare av Quad:en och fick bege sig till Holmgrens i Vinslöv för att hämta den. Grattis, Lennart!

Lagtävling

För de jägare och skyttar som vill tävla i lag finns möjligheten. Det är 4-manna lag, en lagklass, varje skytts poäng räknas, ett mål är skiljemål. Intresset för att tävla i lag är inte speciellt stort. Vi kommer att prova även under 2019 och därefter utvärdera och bestämma om lagtävlan ska finns eller ej.

Jaktfältskjutningar 2019

13 april – Kristianstad-Bromölla jvk i Fjälkinge, 28 april – Brösarp, 5 maj – N Åsbo jvk, 19 maj -Österlens jvk i Gyllebo, 1 juni – Sövdeborg jsk i Sjöbo (vi hoppas att skjutförbundet är hävt, se hemsidan för aktuell info), 16 juni – Malmö Skyttegille, Spillepengen och 30 juni – Osby jsk i Osby.

Tack till alla föreningarna, funktionärerna och till deltagarna för formidabla Jaktfältskjutningar! Och välkomna till 2019:års Jaktfältskjutningar!

Fredrik Jönsson

jaktvårdskonsulent