Ungdomsutbyte i soligt men kallt Blekinge

söndag, 20 januari 2019

Ungdomsutbyte i soligt men kallt Blekinge

I lördags den 19 januari åkte fem skånska ungdomar och en ungdomsledare till Blekinge för att delta i den utbytesjakt som Blekinge ordnat. I november deltog ungdomar och ledare från Blekinge i Ungdomslägret som Jägareförbundet Skåne arrangerade. Nu var det dags för Blekinge att bjuda igen och det gjorde de med en heldagsjakt med kulvapen på klövvilt med drivande hundar. Jakten anordnades på Sjöarpskolans fina marker utanför Bräkne-Hoby. Dagen började med bitande kallt väder och strålande sol. Framåt dagen mildrades kylan, men vi fick behålla solskenet. Det blev tre såtar. I den första observerades ett antal rådjur, men antingen var de skymda av buskar och träd eller så sprang de för fort för att något skottläge skulle uppstå. En hundförare lyckades dock skjuta ett rådjur. Den andra såten var uppdelad på två mindre områden, men hundarna tyckte det var roligare att driva av omkringliggande områden. Det siktades ändå några dovhjortar, ett vildsvin och en räv. Sedan var det dags för en uppskattad lunch med ärtsoppa, som värmde gott. I tredje såten observerades också ett antal rådjur och ett kunde skjutas. Nöjda med dagen var det därefter dags för de trötta och frusna skåningarna att vända kosan hemåt. Stort tack till jaktledarna Per-Arne och John och alla hundförare och drevkarlar för ett lyckat arrangemang.

Fotograf: Dag Olsson

Bildtext: Spänd väntan på pass – kommer det något djur?

Dag Olsson

Ungdomsansvarig i Jägareförbundet Skåne