Åttonde året för kronviltsdagen på Övedskloster.

fredag, 26 april 2019

20190330 – Åttonde året för kronviltsdagen på Övedskloster.

20190330ÅLDERSBESTÄMNING Kronhjort Jägareförbundet Skåne – sammanställning

I strålande väder samlades ca 170 intresserande för att titta på troféer och lära sig mer om vårt landskapsvilt. En gedigen troféutställning fanns på plats i det gamla magasinet och troféerna kom från både skjutna och självdöda djur, tyvärr också några som fastnat i stängsel för tamboskap.

I ett sidorum höll gänget som åldersbedömde käkar till, på bordet låg käkar från flera klövvilt.

– Vi har fått in ungefär 35 käkar för bedömning säger Chris Lindgren. Det är kronhjort som dominerar men det har kommit in rå, älg samt dovhjort. De flesta kan vi bedöma exakt medans några är lite svårtydda.

Kl 10.30 bänkade de flesta sig för föredraget ”Hur mycket kostar kronviltets skador på gran”

av Annika Felton & Urban Nilsson från SLU. Det går ju inte att undgå de omfattande skadorna på vissa platser, men man vet fortfarande lite om hur skogen repar sig igen. Vilket man nu håller på att ta reda på genom omfattande studier. Det ska blir särskilt intressant att se de faktiska skillnaderna mellan monobiotoper och där skogen fått växa mer naturligt.

På plats fanns även möjlighet att sina klövviltstroféer bedömda och jaktårets avskjutning av kronvilt presenterades.

Cristian Albinsson

Länskommunikatör Jägareförbundet Skåne

Text: Cristian Albinsson

Foto: Anders Jarnemo