Lyckade friluftsdagar för skolelever i Höör.

torsdag, 13 juni 2019
Av: Uno

LYCKADE FRILUFTSDAGAR FÖR SKOLELEVER I HÖÖR

För andra året i rad arrangerade Jägareförbundet Skåne två friluftsdagar för de 125 eleverna i årskurs 7 vid Ringsjöskolan i Höör, detta år den 10 och 11 juni. Vårt syfte med denna aktivitet är att visa elever, lärare och föräldrar den mångsidiga verksamhet jägarna och jägareförbundet bedriver.  Eleverna är ju framtidens jägare och blivande förtroende valda inom jägareförbundet. Dessa fick gå en slinga genom skog och mark utefter vilken vi hade placerat fem stationer med olika teman.

Jaktvårdskonsulent Louise Gårdefalk berättade på sin station om viltförvaltning  och viltvård samt om våra ungdomsläger och ”unga jägare”. Klasserna fick på en kortare vägsträcka leta upp föremål – fågelholk, saltsten, talgboll och äpplen – som de kan använda för att själva stödutfodra vilt. Som avslut fick eleverna skriftligen besvara några frågor – lilla jägarexamen.

Flera av dem klarade provet.  Den andra dagen visade Louise hur hennes apporterande hundar används vid jakt. Eleverna fick också  kasta apporter till hundarna. Dessvärre blev Marie Strauss – som tillsammans med Tonie Hardegård  höll i station” eftersök småvilt”  första dagen – sjuk och kunde inte delta vidare.

De rutinerade eftersöks jägarna Thomas Sandberg och Jan Malmstedt demonstrerade vid sin station hundar och utrustning vid eftersök av trafikskadat vilt. Klasserna fick från en lite kulle se hur hundarna arbetade sig fram efter ett blodsspår till en vildsvinspäls.

Jägareförbundets Skåne nestor Uno Strand och jaktkamraten och ambulanssjukvårdaren Kenneth Nilsson höll i stationen vård i det vilda. Eleverna fick en kortfattad redogörelse för vad man skall göra när olyckan är framme. Dessutom fick de prova på hjärt- och lungräddning samt lägga förband.

På Krister Trulssons och Bengt Edqvists station  berättade de om olika djur och visade pälsar, horn m.m. ur vår ”vilda låda.”  Eleverna fick också veta varför man jagar och hur man tar till vara bytet.

Att eleverna lyssnade och tog till sig den kunskap som utlärdes framgår av resultatet av den frågetävling med två frågor från vardera från respektive station som de fick besvara. Fyra klasser hade alla tio frågorna rätt medan en klass svarade fel på en fråga. Jägareförbundet Skåne delade ut 500 kr till vinnande klass var och en av dagarna. Med tanke på att flera klasser delade på första platsen fick pengarna delas upp. Pengarna går till klasskassorna.

För utspisning med grillade hamburgare till lunch och uppsnyggning såväl in- som utvändigt av scoutstugan i Höör – där vi höll till – svarade förtjänstfullt språkläraren Annica Göth.

Bildgalleri (Foto: Cai-Inge Holm).

Cai Inge Holm

Gruppchef Opinion/kommunikation