Positivt gensvar för Jägareförbundet Skånes motioner vid årets förbundsstämma

söndag, 2 juni 2019

Svenska Jägareförbundet har i helgen genomfört sin förbundsstämma på Öster-Malma.

Skånes motioner om intressebaserade nätverk och miljövänliga hagelpatroner blev inte bara bifallna på förbundsstämman på Öster Malma i helgen utan möttes även av många positiva kommentarer och till och med applåder, rapporterar våra stämmoombud Dag Olsson, Lars Persson och Mathias Johansson. Förbundsstyrelsen hemställde om och fick gehör för en något annan formulering av yrkandet för intressebaserade nätverk, men i sak var det endast en  liten skillnad mot yrkandet i motionen.

Under den första stämmodagen togs beslut om höjning av medlemsavgiften i Jägareförbundet från och med 1 juli 2020.

Det ordinarie medlemskapet, som idag kostar 600 kronor, kommer från och med medlemsåret 2020–2021 att höjas med 50 kronor, till 650 kronor.

Övriga medlemskategorier, exempelvis medlem utan tidning, höjs från 300 till 375.

Undantaget är kategorin ungdomsmedlem, vars årsavgift blir oförändrad: 300 kronor.

Förbundsstyrelsens förslag om stadgeändringar mötte massivt motstånd och man valde därför att dra tillbaka detta förslag.

Stämman utformade ett gemensamt uttalande om förvaltningen av klövviltet i Sverige.

Läs uttalandet:https://svenskjakt.se/start/nyhet/uttalande-fran-jagareforbundets-arsstamma-2019/

Foto: Jonas Paulsson