Inofficiella mentaltester genomfördes i Höör 11-13 maj

måndag, 1 juli 2019

Den 11-13 maj hölls inofficiella mentaltester i Höör, Skåne. Testet genomfördes enligt Barbro Börjessons koncept, med de utbildade domarna Lena Enström och Birger Fransson.

Totalt fick 18 hundar, av varierande ras och ålder, ta sig runt den spännande banan. Varje hund tar cirka en timme att testa, och banan består av ett antal stationer där man iaktar hur hunden löser och reagerar på olika retningar. Stationerna är väl genomtänkta och följer ett visst mönster för att få en så ärlig bild av hundens mentala egenskaper som möjligt. Man tittar inte enbart på hundens beteende under de olika testsituationerna, utan även vad som händer före och efter momenten. Bedömningen görs först när hela testet är färdigt och avslutas med en genomgång och sammanställning av de mentala egenskaper som hunden har visat under banans gång.

Fördelen med ett inofficiellt test är att banan kan anpassas efter den individ som testas, vilket innebär att vi kan göra retningarna både mildare och hårdare, beroende på vilken ålder och mentala egenskaper hunden som testas har. Testresultaten är till stor hjälp för fortsatt hantering, träning och injagning av den unga hunden.

I Höör blir det nya mentaltester 3-4 augusti samt 14-15 september.

För att hitta mer information och mentaltester i din region se www.4lättasteg.se.

Bildarkiv (text och bild:Maja Gram):