Trötta ungdomar efter spännande och lyckat vildmarksläger i Snogeholm

tisdag, 13 augusti 2019

Vildmarksläger för ungdomar mellan 10–15 år den 10–11 augusti 2019

Jägareförbundet Skånes traditionella ungdomsläger för ungdomar mellan 10 och 15 år genomfördes på Snogeholms strövområde under helgen 10-11 augusti. Programmet var mycket innehållsrikt och spännande och alla kursdeltagarna var trötta men mycket nöjda när de vände hemåt på söndagseftermiddagen.

Här följer ett referat från Jägareförbundet Skånes ungdomsansvarige Dag Olsson:

Under helgen den 10–11 augusti hölls det årliga vildmarkslägret för barn mellan tio till femton år på Snogeholms friluftsområde utanför Sjöbo. Lägret hålls av Jägareförbundet Skåne med frivilliga funktionärer som håller i aktiviteterna. I år deltog 36 ungdomar som fick sova i tält och prova på olika aktiviteter. I år var lägret kraftigt övertecknat, så vi får se om vi kan utöka antalet platser till nästa år. En uppmaning: anmäl er tidigt nästa år för att vara säkra på en plats!

På lördagsmorgonen hade Filip hämtat ett nyligen skjutet vildsvin från Jägareförbundets hägn i Agusa. Sedan ägnade han dagen åt att flå vildsvinet, stycka ner det och sedan marinera köttet. Kvällen innan hade han och storebror Johan byggt en mobil vinschanordning hemmavid så att vildsvinet kunde vinschas upp i en av tallarna vid lägerplatsen. Innan lördagens aktiviteter startade och i varje paus flockades barnen kring det upphängda vildsvinet och följde vad Filip gjorde och överöste honom med frågor. Under natten mellan lördagen och söndagen rökte Filip sedan en fläsksida på vildsvinet så att vi alla kunde smaka stekt nyrökt vildsvinsfläsk till frukost. Att kitteln med kokkaffe var igång över öppen eld båda dagarna bidrog till lägerkänslan.

Lägret började klockan nio på lördagsmorgonen och första uppgiften var att resa de stora tjugomannatälten. Därefter stod kanotpaddling och fiske från båt på Snogeholmsjön, bågskytte samt allemansrätten/första hjälpen på agendan. I den sista punkten hade vi inkluderat information om jakt, jägare och eftersök, vilket den erfarna trafikeftersöksjägaren Sylvia stod för. Detta var nytt för i år och rönte stort intresse från barnen. Till lunch bjöd vi även i år på förra årets succé med pastasallad med kyckling och bacon och nybakad baguette.

Även i år stod Jägareförbundets funktionärer för bågskyttet och i år hade vi uppgraderat till riktiga måltavlor som pilfång och med fler pilar. Vissa av barnen utvecklades något otroligt på de 90 minuter som vi hade till förfogande och satte mot slutet nästan alla pilarna i tavlan trots att vi ökade avståndet till tavlan. Allemansrätten och första hjälpen var aktiviteter där teori blandades med praktik. Barnen fick bland annat prova på att ge hjärt-lungräddning på speciella dockor och att lägga tryckförband. Efter middagen var det dags för 18-åriga trubaduren Wilma att även i år bjuda på 1 timmes gitarrspel och lägersånger, vilket uppskattades stort av både barn och funktionärer. Efter trubadurstunden testade vi att grilla kanelkryddade ananasbitar till dessert, vilket var väldigt populärt. Därefter fick de barn som ville grilla marshmallows och de hade en strykande åtgång. Efter lite dunkgömme var det sedan dags att krypa in i tälten och redan vid tiotiden var det sedan tyst och lugnt i alla tält.

Nästa morgon började med frukost. Under dagen var aktiviteterna luftgevärsskytte, vilda lådan, fågelholkssnickeri och spårning och apportering med hund. Under luftgevärsskyttet fick alla prova på att skjuta och lära sig hur man hanterar luftgevär på ett säkert sätt. Vilda lådan innebär att man fick titta och känna på horn, kranier och pälsar och lyssna på när funktionärerna berättade om olika djur, vilket var mycket spännande. Fågelholkssnickeriet fungerade riktigt bra trots varierande vana med hammaren hos barnen och alla fick med sig sin egenbyggda holk hem. Under spårning och apportering fick barnen följa en erfaren hundförare som visade hur hunden och människan samarbetar för att lösa uppgiften. På söndagen grillade vi hamburgare till lunch.

Efter dagens sista aktivitet var det dags för tipspromenad, med frågor som anknöt till det som barnen lärt sig under lägerdagarna. Den stolta vinnaren River fick en fin nätkeps från Jägareförbundet i förstapris. Efter prisutdelningen fick alla hjälpa till att ta ner tälten och städa lägerplatsen och sedan var det dags att utvärdera lägret och att ta farväl av varandra. Trots påträngande getingar och tidvis blåsigt väder hade alla hållit humöret på topp.

Detta läger har hållits under flera år och har som huvudsyfte att låta deltagarna prova på olika aktiviteter, komma ut i skog och mark och ge barnen grundläggande kunskap om skog och friluftsliv för att ge dem en bra förutsättning att ta sig ut igen. Flera barn kom fram efter avslutningen och tackade för ett jättekul läger. En mamma hörde av sig efter lägret och sa: ”Stort tack för att ni ordnade lägret så bra! Edgar hälsar att det var jätteroligt och han vill gärna vara med igen.” Alla funktionärer vill tacka för ett trevligt läger och hoppas att få återse många av deltagarna nästa år.

Ett stort tack till de 13 duktiga och tappra funktionärerna. Utan er hade lägret inte blivit av!

Dag Olsson

Ungdomsansvarig Jägareförbundet Skåne