Ny bok om Fältvilt – framtagen på uppdrag av och finansierad av Jägareförbundet Skåne

måndag, 28 oktober 2019

Ny bok om Fältvilt
Boken är framtagen på uppdrag av och finansierad av Jägareförbundet Skåne. Den handlar om fältvilt – med fokus på rapphönan. Rapphönan är en indikatorfågel och vägvisare för ett nytt jordbrukslandskap. Rapphönan visar att landskapet innehåller en hållbar miljö och en biologisk mångfald värd namnet.

Boken Fältvilt tar upp ett historiskt perspektiv på jordbrukslandskapet och fältviltet och dess utveckling. Mekanisering, rationalisering och kemisk bekämpning har påverkat flora och fauna och bidragit till att mångfalden har minskat.

Dagens jordbrukslandskap är vackert för ögat men fattigt på innehåll. Att vårda fältviltet är att investera i biologisk mångfald. Boken Fältvilt beskriver hur man skapar rätt förutsättningar för fältviltet, samtidigt som man kan bedriva ett modernt och rationellt jordbruk.

Boken Fältvilt är utgiven av Malou K Media i samarbete med Jägareförbundet Skåne, som har tagit initiativet till och finansierat boken, författad av viltmästare Poul-Erik Jensen och jägmästare Carl von Essen.

Kontaktperson: Jägareförbundet Skåne, Fredrik Jönsson, 070-330 06 64 eller fredrik.jonsson@jagareforbundet.se

Om författarna: Poul-Erik Jensen, viltmästare: Har under hela sitt yrkesverksamma liv arbetat både praktiskt och teoretiskt med villkoren för fältviltet i jordbrukslandskapet. Författare och medförfattare till flera böcker och informationsmaterial utgivna av Svenska Jägareförbundet inom jakt, vilt och viltvård. Har tidigare varit anställd som jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet och varit projektledare för Vildsvin – en resurs i landskapet, ett projekt initierat av LRF Skåne och länsstyrelsen. Är numera egen företagare med bland annat ansvar för jakt och viltvård på tre fastigheter Mellanskåne och arbetar som rådgivare inom vilt, jakt och natur/biologisk mångfald.

Carl von Essen, jägmästare: På familjens egna marker i Småland bedrevs en intensiv viltvård av vilda fasaner och rapphöns och jakten på dem bedrevs med stående och stötande hundar långt in på 1950-talet. Senare kunde Carl, som chef för Svenska Jägareförbundets kursgård Öster Malma 1985-1996, praktisera sina kunskaper om fältvilt på markerna där. Under denna tid startade ett intensivt samarbete med forskare på Game and Wildlife Conservation Trust (GWCT) med flera besök i England på försöksgårdar och institutioner. Kunskap om fältvilt var, och är, en viktig del av den utbildning som Jägareförbundet erbjuder sina medlemmar, myndigheter, organisationer, politiker och allmänhet och författaren arbetar numera som rådgivare och föreläsare inom förbundets Projekt Fältvilt.

Beställning av boken ”Fältvilt”
Boken kostar 295 kr inkl moms samt 59 kr för frakt hem till brevlådan. Man kan även välja att hämta ut den på kontoret i Kristianstad för att slippa fraktkostnaden.
Fyll i formulär