Beröm till ungdomarna vid allhelgonahelgens ungdomsläger i Skåne

torsdag, 7 november 2019

”Under den gångna Allhelgonahelgen 31 oktober – 3 november var det dags för det traditionella Jaktlägret för ungdomar mellan 15 och 25 år.

12 ungdomar och 7 ungdomsledare samlades i torsdags kväll på en campingplats i mellersta Skåne och inkvarterade sig i stugorna.

Fredagen inleddes med jakt på rådjur, hare och räv med drivande hund. Jaktledaren Håkan började att gå igenom PM:et och säkerhetsfrågor. Därefter förevisade en av funktionärerna träffbilden av ett hagelskott från 20 meters håll mot en rådjursbild och skottverkan av ett hagelskott på nära håll mot ett kålhuvud. Ingen kunde ta miste på hur verkningsfullt ett hagelskott är!

I den första såten pågick slyröjning, vilket fått rådjuren att fly fältet, men det dök ändå upp några harar i passen och några av dem fick bita i gräset.

I såt två insåg vi vart rådjuren från såt ett tagit vägen.  Det var många rådjur och några harar i rörelse och det sköts 2 rådjur och några harar. Därefter var det dags för lunchsåten där grillmästaren Kjell bjöd på korv med bröd. I den tredje och sista såten var det återigen många rådjur i farten och även en räv och några harar och det fälldes 2 rådjur och 1 räv.

På eftermiddagen åkte vi sedan till några dammar i Eslövstrakten för att jaga gräsänder hos Sveaskog. I år var vattennivån återställd efter förra årets torka. Det blev en hel del uppflog och även ett fint skymningssträck. Totalt skjuts det 34 änder.

På lördagen styrde vi kosan mot nordvästra Skåne för klappjakt på hare på Lantmännens marker. Regnet hängde lite i luften hela dagen, men vi bjöds på 4 fina såtar och det var harar i rörelse i samtliga såtar. Totalt sköts det 9 harar. Paul blåste i jakthornet både innan och efter jakten, vilket gav en högtidlig inramning.

Dagen avslutades som vanligt med ärtsoppa och pannkakor för alla skyttar med uppsiktsjägare och drevfolket.

Middagen hemma på campingen gick sedan även den mycket i det vildas tecken med grillat vildsvinskött, vildsvinskorv, kycklingfilé och rökt fläsk.

Mätta och belåtna blev sedan deltagarna uppdelade i tre lag och fick delta i en frågetävling med ganska svåra jägarexamensfrågor utan fasta svarsalternativ som Johan Olsson komponerat. Lagen fick resonera sig fram till bästa möjliga svar och de klarade sig imponerande bra. Det vinnande laget fick sedan dra lott om olika priser.

Stort tack till:

– alla ungdomar som fick mycket beröm av jaktvärdarna och funktionärerna för att de skött sig föredömligt,

– alla funktionärer som gjorde en storartad insats och

– jaktvärdarna Sveaskog och Lantmännen

Dag Olsson/Ungdomsansvarig i Jägareförbundet Skåne”

Bästa hälsningar

Dag