Summering av årets jaktfältskjutningar i Skåne och planer inför 2020.

torsdag, 14 november 2019

Jaktfältskjutningar i Skåne

Jaktfältskjutningar fortsätter och har genomförts med kraft och engagemang av sex föreningar och på lika många platser i Skåne under 2019. Det är med glädje vi kan räkna in 585 starter! Tyvärr är det en liten minskning jmf med föregående år men intresset håller i sig!

Vid fyra av Jaktfältskjutningarna skjuts det med 22LR och målen är såväl direktmarkerande snurror som viltfigurer i papp. De två andra skjuts med klass 1 på pappfigurer. Och vid skjutningen i Malmö kan man även skjuta med vapen i klass 2 och 3.

Bra träning!

Jaktfältskjutningarna är en tävling men framförallt är det en möjlighet till varierat och bra träningsskytte inför kommande jaktsäsonger! Mål, avstånd, med stöd eller på frihand varierar, allt i syfte att efterlikna en jaktsituation.

Lotten avgjorde

Vid varje jaktfältskjutning får deltagarna en lott. Nytt för i år var att juniorerna hade ett eget lotteri! Där fanns chansen att vinna ett luftgevär. Vinstlotten hade Erik Dahlqvist. I de andra klasserna fanns möjligheten att vinna en Sako Quad som Sako Sweden sponsrar. Den lotten hade Niclas Pettersson! Grattis, Erik och Stefan!

Foto: Lars Stiernerbielke

Fler Jaktfältskjutningar

Möjligheterna för mer träningsskytte och ett varierat sådant ökar under 2020! Det är med glädje vi hälsar ny gamlingen Sövdeborgs Jaktskytteklubb välkommen åter som arrangör av jaktfältskjutning!

– Vi har jobbat hårt i klubben för att bygga ljuddämpningar på framförallt älg- och inskjutningsbanorna, säger Arne Hallgren, ordförande i Sövdeborgs Jaktskytteklubb.

Han fortsätter – Och vi ser verkligen framemot att kunna erbjuda de skånska jägarna möjlighet till skytteträning. Jaktfältskjutningarna är mycket bra och varierande träning.

Ny på arenan är Söderslätts Jaktvårdskrets som kommer att arrangera sin första Jaktfältskjutning på banorna i Maglarp utanför Trelleborg. Så istället för sex jaktfältskjutningar kommer vi tillsammans kunna erbjuda åtta träningstillfällen under 2020.

Jaktfältskjutningar 2020

29 mars – Kristianstad-Bromölla jvk i Fjälkinge, 5 april – Brösarp SK i Brösarp, 19 april – Söderslätt JVK i Maglarp, 3 maj – N Åsbo jvk i Kolleberga, 16 maj -Österlens jvk i Gyllebo, 7 juni – Sövdeborg jsk i Sjöbo, 14 juni – Malmö Skyttegille, Spillepengen och 28 juni – Osby jsk i Osby.

Tack till alla föreningarna, funktionärerna och till deltagarna för formidabla Jaktfältskjutningar! Och välkomna till 2020:års Jaktfältskjutningar!

Fredrik Jönsson

jaktvårdskonsulent