Nu är jaktåret 2018/2019 summerat i en återrapport av ” Övrigt vilt” för Skåne.

onsdag, 11 december 2019

Nu är jaktåret 2018/2019 summerat i en återrapport av ” Övrigt vilt” för Skåne.

Avskjutningsrapport 2018_19 Skåne

Bilder: Jägareförbundets bildbank

Rådjur, smaldjur i maj.

Ett stort och varmt tack till Er alla som bidragit med att rapportera ”Övrig vilt” eller arbetat för att öka inrapporteringen i länet. Senaste inrapporteringen blev 17,7 % av länets areal rapporterad jämfört med 12,1 % förra rapporteringsperioden.

Stort TACK än en gång till alla som har bidragit till detta.

Ju högre täckningsgrad, dvs inrapporterad areal, vi får i länet desto säkrare och bättre statistik får vi tillgång till. Med stöd av avskjutningsstatistiken/viltdata kan vi få information i tidigt skeende om förändringar i viltstammarnas tillstånd, hälsa och deras utveckling. Vi kan se hur enskilda arter utvecklas och hur olika arter förhåller sig till varandra

Inrapporteringen av Övrigt vilt är oerhört viktig ur många olika perspektiv, för samhället, för allmänheten, för viltet och för jägaren. Det finns många olika orsaker till att rapportera. Rapporteringen ger oss ett bra underlag att följa de svenska jaktbara viltstammarnas utveckling. Rapporteringen är även viktig för att vi skall kunna bibehålla eller utöka jakttider och bidrar även starkt till den höga acceptansen för jakt som vi har i Sverige.

Mer detaljerad statistik finner Du på https://rapport.viltdata.se/statistik/

Thomas Ohlsson

Jaktvårdskonsulent

Svenska Jägareförbundet