Jan Henricson på fältviltstur i Nordvästra Skåne

tisdag, 16 juni 2020

Vi landade hos Per-Gösta Jönsson i Bårslöv i strålande solsken.

PG började med viltvård för fältvilt för mycket länge sedan redan i slutet av 1970 talet tidsmässigt är det minst tre jaktvårdskonsulenter sedan och kan idag visa upp en otroligt fin fältviltsmiljö  hans egen och grannens fastighet som blir bättre och bättre i detta avseende för varje gång jag gör ett besök där.

Dessa fastigheter med dess brukare är absolut föredöme som borde premieras på något sätt.

En helkväll i god Mörarpsanda, stor gästfrihet och öppenhet präglade kvällen.

Bild: Pål Davidsson visar hur man har föryngrat en förväxt häck där riset lagts ner och lågväxande lövbuskar växer igenom riset som då ger ett allatiders fin skydd.

Vi fick också se rejäla insatser för fältviltet på resp. fastighet något som utvecklats sedan deltagarna gått rapphönskursen och genomgått ett rådgivningstillfälle i biologisk mångfald.

Dessa inbitna viltvårdande gäng är rejält på gång med arbetet för att gynna mångfalden och fältviltet i det område som de verkar i.

Bild: Anders Lodin i orange keps ta täten till nästa mål i rundvandringen.

Text och bild Poul-Erik Jensen