Lyckad första utbildningsjakt i Corona-tider

måndag, 7 september 2020

Jägareförbundet Skåne genomförde jaktårets första utbildningsjakt under helgen 5-6 september.

Pyrsch/vaktjakt på dovhjort, vildsvin och råbock var rubriken på jakten och det lovliga bytet.

16 förväntansfulla jägare hade anmält sig till jakten. Vi hade tvingats att anpassa jakten efter ”Corona-läget” och kunde därför inte denna gång anta de jägare som anmält att de behövde bisittare.

Starten var förlagd till Södra Gärds lilla fina skjutbana och vi började med inskjutning och kontrollskjutning mot anatomiska figurer på råbock och vildsvin. Håkan Nilsson som hade ansvaret för skjutningen kunde konstatera att samtliga skyttar hade förberett sig och var väl inskjutna. Skyttet mot de anatomiska figurerna var mycket uppskattat. Man kan ju lätt avgöra om skotten varit dödande eller i värsta fall förorsakat besvärliga eftersök.

Efter skyttet förflyttning till Degeberga stugby för inkvartering, kort fika samt jaktledaren Uno Strands information och tips om hur man skulle agera under den aktuella jaktformen och genomgång av PM för jakten.

Kvällssittning i jakttorn under några timmar i det fina höstvädret. Pang, skott följt av rapport från skytten – ”Bock skjuten vid torn 44, ligger”. Det sista tillägget skönt att höra. innebär nämligen att vi slipper besvärligt eftersök.

När skjutljuset ”tog slut” hemmarsch till Degeberga för uppskattad korvgrillning och sedan istruktionsmässig passning av det fällda djuret. Det var naturligtvis skytten Lars Henriksson som fick äran att ta ur djuret efter tydliga instruktioner från funktionären det ordinarie jaktlagets kunnige pryo-elev Holger Olsson.

Kort nattvila innan det åter var dags för utgruppering i ”nattamörkret” till morgonsittningen. Under morgonpasset fälldes ytterligare tre bockar.

Under vak/vaktjakt är det ju långt ifrån alla gånger som man får möjlighet att fälla något djur. Flertalet av deltagarna fick istället njuta av spänningen som ligger i att smyga tyst ut på passet och att kunna njuta av den fina naturupplevelsen. Många fick dessutom njuta av att observera vilt. Två kronvilt, tre dovvilt, tre vildsvinskultingar, elva rådjur utöver skjutna bockar samt grävling och mink var i blickfånget uder jakten.

De deltagande jägarna var mycket nöjda efter avslutad jakt, speciellt skyttarna Christoffer Johnsson och Thomas Andersson som fällde sina respektive jaktlivs första villebråd. Horntroféerna kommer säkert att pryda en specielle plats i deras hen framöver.

Bildgalleri: Håkan Nilsson foto

/Uno Strand