Årets ungdomsläger genomfördes ”covid-19 anpassat”

söndag, 1 november 2020

”I fredags 30/10 genomfördes ett nedkortat Jaktläger för ungdomar mellan 15 och 25 år.

Jaktlägret blev i år nedkortat på grund av COVID-19 för att undvika smittrisken vid övernattningar och gemensamma måltiden på campingen. Istället blev det en fullspäckad dag med två intressanta jakter.

15 ungdomar, 5 ungdomsledare och 6 hundförare samlades på morgonen. 4 av ungdomarna behövde låna ett hagelvapen och stå med  uppsiktsjägare, vilket ungdomar i Jägareförbundet Skånes Ungdomsgrupp hjälpte till med.

För att kunna hålla rekommenderade avstånd ställde sig deltagarna i en STOR cirkel runt jaktledaren för den första jaktgenomgången. Tur att jaktledaren är tidigare militär med goda röstresurser!

Första jakten var på rådjur, hare och räv med stöthundar.

Jaktledaren Uno började att gå igenom PM:et och säkerhetsfrågor och inte minst viktiga saker att tänka på vid hageljakt. Därefter förevisade en av deltagarna träffbilden av ett hagelskott från 20 meters håll mot en rådjursbild och dessutom skottverkan av ett hagelskott på nära håll mot en vattenfylld plastdunk.

Ingen kunde ta miste på hur verkningsfullt ett hagelskott är!  Utbildningsmomentet är väldigt viktigt vid våra utbildningsjakter.

I den första såten syntes några rådjur, men inget inom skotthåll. I såt två var det flera rådjur och några harar i rörelse och det sköts 2 rådjur och 2 harar.

Därefter var det dags för lunchsåten där grillmästarna Nisse och Dag bjöd på korv med bröd.

I den tredje och sista såten var några rådjur och harar i farten och 1 hare fick bita i gräset.

Ungdomarna fick efter jakten mycket beröm av jaktledaren för säkert och träffsäkert skytte. Alla påskjutna djur föll på platsen.

På eftermiddagen åkte vi sedan till några dammar i Eslövstrakten för att jaga gräsänder hos Sveaskog.

Det blev en hel del uppflog och totalt skjuts det 22 gräsänder och 4 krickor.

Ett stort tack till jaktvärden Sveaskog för en trevlig jakt.

Ungdomarna var trots det nedkortade formatet väldigt nöjda med dagen och riktade ett stort tack till alla funktionärer som gjorde en storartad insats och inte minst till uppsiktsjägarna.

Dag Olsson/Johan Olsson

Vice ordförande/Ungdomsansvarig i Jägareförbundet Skåne”

Bildgalleri: