Vill du inventera rovdjur med viltkamera?

torsdag, 19 november 2020

Ny lagstiftning underlättar användningen av viltkameror. Vi kan nu använda dem inom viltförvaltningen, vilket gett
oss helt nya möjligheter att följa och inventera viltstammarna.
Svenska Jägareförbundet i samarbete med länsstyrelserna vill informera om att Du kan bidra till att få bättre och
mera tillförlitliga siffror på rovdjursstammarnas storlek, inte minst i områden där vi har få dagar med spårsnö.
Vi vet att väldigt många jägare har viltkameror vid saltstenar, kanske vill Du flytta din till platser där du vet att lodjur
eller vargar passerar under inventeringssäsongen för rovdjuren. Vi lovar att Du kommer att lära dig massor och få ny
kunskap om vilka djur som rör sig i markerna.

Bild: Jägareförbundet bildarkiv

Till kretsordförande och kretsansvarig för rovdjur i Skåne

Inventering med viltkamera

För ca ett år sedan fick ni ett utskick med information om inventering med viltkamera. Nu kommer samma information igen då detta fortfarande är aktuellt. Vi vill gärna ha er hjälp att dela dokumentet ”Inventering med viltkamera” på er hemsida och i sociala medier så att vi når ut till många jägare med informationen.

I det bifogade dokumentet finns mer information om inventering med hjälp av viltkamera. Informationen är framtagen i samarbete med Länsstyrelsen.

Har du fått detta mail och inte är ordförande eller rovdjursansvarig i kretsen får jag be dig att återkoppla till mig (Louise) så vi kan uppdatera våra listor, tack.

Vänliga Hälsningar
Patrik Yngvesson – Rovdjursansvarig Jägareförbundet Skåne

Louise Gårdefalk – Länsansvarig Jaktvårdskonsulent

Louise Gårdefalk