Skjutbanorna och pandemin – konsekvenser Jägareförbundet Skåne

torsdag, 11 mars 2021

Skjutbanorna och pandemin

För att hindra spridning av coronavirus på skjutbanorna uppmanar Svenska Jägareförbundet till att följa de gällande rekommendationerna från Folkhälsomyndighet (FHM) vid all aktivitet på banorna. – Jägareförbundet tycker det är bra med träningsskytte på skjutbanorna men uppmanar alla att följa de råd och rekommendationer som gäller, säger Lars Björk, nationellt skytteansvarig vid Svenska Jägareförbundet.

Foto: Madeleine Lewander

Från och med 1 mars rekommenderas ingen tävlingsverksamhet i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendation. Detta gäller även tävlingsverksamhet inom skytte och Jägareförbundet råder till att följa nedanstående rekommendationer vilka har gjorts i samråd med Skyttesportförbundet och Riksidrottsförbundet. Yrkesmässig idrott är undantaget.

Konsekvense för Jägareförbundet Skåne är att de planerade jaktfältskjutningarna i Fjälkinge, Brösarp, Trelleborg och Kolleberga ställs in. Beslut om resterande jaktfältskjutningar i Gyllebo, Malmö – Spillepeng och Osby samt i maj juni planerade skytteutbildningar ”Jaktskyttets ABC och evenemanget Jakthundens Dag kommer att tagas inom kort beroende på utvecklingen av pandemisituationen

Håll koll på Jägareförbundet Skånes kalendarium gällande beslut om kommande aktiviteter i Skåne.