Fältvandring i trakten av Anderslöv den 7 september

onsdag, 8 september 2021

Fältvandring i trakten av Anderslöv den 7 september

Ett 20 tal entusiaster från olika håll i Skåne hade samlats för en kvällsvandring i fältviltets tecken.

Anders Jagerstam kvällens värd visade upp sina exemplariska marker med gröna stråk, viltåkrar med blommor och annat i samt småvatten både anlagda, märgelhål och dödisgropar. Allt inramat på ett sätt som gynnar viltet och mångfalden i området. Anders gav oss en helkväll där vi diskuterade den problematik som finns när åtgärder ska planeras och utföras. Många misstag kom upp men också de framgångar som visades upp. Avslutningsvis visades boken Fältvilt upp några av besökarna hade redan boken och några valde att införskaffa boken för att ta del av den kunskap som finns där.

Tack till Anders Jagerstam för att du ställt upp och Tack till Louis Gårdefalk för att du samordnat så allt fungerade.  Vi avslutade med en kaffestund i härlig solnedgång över Söderslätt.

Bildtext: Deltagarna i härlig mångfaldsmiljö anpassat för fältvilt. Värden Anders Jagerstam i kortbyxor.

Text och foto: Poul-Erik Jensen