Vill du inventera rovdjur med viltkamera?

torsdag, 30 september 2021

Vill du inventera rovdjur med viltkamera?

Ny lagstiftning underlättar användningen av viltkameror. Vi kan nu använda dem inom viltförvaltningen, vilket gett  oss helt nya möjligheter att följa och inventera viltstammarna.

Svenska Jägareförbundet i samarbete med länsstyrelserna vill informera om att Du kan bidra till att få bättre och  mera tillförlitliga siffror på rovdjursstammarnas storlek, inte minst i områden där vi har få dagar med spårsnö.  Vi vet att väldigt många jägare har viltkameror vid saltstenar, kanske vill Du flytta din till platser där du vet att lodjur  eller vargar passerar under inventeringssäsongen för rovdjuren. Vi lovar att Du kommer att lära dig massor och få ny  kunskap om vilka djur som rör sig i markerna.

Läs mer här: Inventering med viltkamera

Nerladdningsbara filer

Inventering med viltkamera
Rubrik: Inventering med viltkamera (0 click)