Sydskånes Jaktvårdskrets

onsdag, 13 september 2017

Som medlem i Svenska Jägareförbundet tillhör du automatiskt den jaktvårdskrets inom vars område du är bosatt.
Är du bosatt inom Sjöbo, Ystad eller Skurups kommuner är du automatiskt medlem i Jägareförbundet Sydskånes Jaktvårdskrets.

Du kan naturligtvis om du så önskar bli medlem i annan krets – t ex den där du har ditt jaktområde. Du måste då ange detta önskemål när du söker medlemskap.

Inom kretsen kan du – inom ramen för dess stadgar – framföra dina åsikter och utöva din demokratiska rösträtt.

2017 adresser Sydskåne

2017 årsprogram Sydskånes jvk

Evenemang kretsen arrangerar

Datum Titel Arrangör

Se det fulla kalendariet för samtliga evenemang som Jägareförbundet anordnar under året.

Lydnadskurser hösten

FK Apportering – vattenarbete:

GK Apportering – träning på Kabusafältet och i Skurup

Start på årets apporteringskurs – lite inledande lydnadsträning efter kvällens teoripass:

Domarprov – 2017  års viltspårkurser – 25 prov avlagda, 8 i öppen klass och 17 i anlagsklassen.  Öppenklassarna hade en tuff uppgift att lösa vid första spårtillfället eftersom spåren lades kvällen innan och i ett läge ”då himlens portar öppnat sig”, vilket inte minst spårläggaren fick erfara – alla kläder och gubben själv fick tillbringa en god stund i bastun för att åter komma i form. Hur gick spårningen då? Jo, alla 12 ”anlagare” klarade godkänt betyg. Öppenklassarna hade det lite motigare – endast en ”etta” delades ut. En särskild eloge till Kia och Klopp för detta, enligt min uppfattning hade detta ekipage det svåraste spåret – rena djungeln.

Bättre väder vid andra provperioden. Alla som testades då blev godkända (anlagsklass) resp fick ettor (öppenklass).

En som skulle testas i öppen klass uteblev, vilket innebar att kurschefens unghund Clio fick hoppa in och bli bedömd. Hon klarade spåret med glans trots att det var lagt som ett öppenklass-spår och hade legat i nästan 24 timmar.

Tyvärr inga bilder från detta spårtillfälle.

Totalsummering av 25 avlagda prov:  6 st ettor, 1 st trea och en underkänd i öppen klass. 17 godkända i anlagsklass – bra jobbat  🙂

Examen på FK Viltpår. Eleverna på fortsättningskursen var också nöjda och belåtna på sin examensdag. Spårningen hade gått bra för samtliga och hundarna hade lyckats bra i Evas lP-J´s  lilla ”kvarsittningstävling” där Eva Johnsson segrade. Examen avslutades med korvgrillning och utdelning av kursintyg.

Ja och så glädjande nog för oss två instruktörer – var sin gåva till oss båda från våra elever överräckt till oss av Helene. Gissa om hon fick en kram?

Examen på GK Viltspår. Bra betyg til Nisse och Lotta från en av eleverna: ”Vill börja med att tacka för en suverän kurs. Lotta och Nisse som kursledare har gett mig massor med ny hundkunskap. Dessutom har jag fått många bra tips av alla härliga deltagare – MIcke med Boston.”

Viltspårkursern går mot examensprov:

Tycker det var kort tid sedan vi startade viltspårkurserna, men nu är det snart tid för examen.

Gång 6 för fortsättningskursen genomfördes isom eftersök småvilt I öppen terräng.

Jättefin kväll på Kabusa skjutfält. Spåren lagda (7 st) ca 5 timmar Innan spårstart.

Start med spårning där ettan I resp spårpar började spåra, därefter fika och lydnad, spårning med resp tvåa och avslutande summering.

Lärdomar efter kvällens övning:

Kvällen blev ett lite sällsamt mellanspel till våra ordinarie spårningar, men en påminnelse om att det är inte bara på klövvilt som man gör eftersök.

Vi hade ju under spårningen en jäkla massa åskådare både unga och gamla (vuxna kor och nyfödda kalvar på grönbete) som höll på att sabba spårningen.

Det blåste en frisk vind som hade kantrat från sydväst då vi lade spåren till sydost då vi gick spåren.

Det verkade som det fanns mycket luftvittring kvar I luften för många hundar gick med ovanligt hög näsa.

Men –  ok, nu har kursen fått erfarenhet av att spåra räv, mink, iller, hare, kanin och vildand! 😊

Lydnadsträningen gick så pass bra att vi fick beröm av Eva för att vi hade jobbat bra, men som jag sade till Gerth-Inge “jobbat bra. Jag tyckte vi stod mest stilla och var passiva”😊

Han svarade “fattar du inte att det var det som var meningen” 😊

Det är vår i luften – hundkurserna i Ystad har startat

Examensdags – jaktlydnad och unghundskurserna (Foto Conny Ranvide):

Unghundskursen (Foto Mats Wallin).

Jaktlydnadskursen (Foto Bo-Eric Carlsson):

Nerladdningsbara filer

2016 adresser Sydskåne
Titel: 2016 adresser Sydskåne (0 click)
Filename: 2016-adresser-sydskane.pdf
Size: 40 KB
2016 årsprogram Sydskånes jvk
Titel: 2016 årsprogram Sydskånes jvk (0 click)
Filename: 2016-arsprogram-sydskanes-jvk.pdf
Size: 53 KB
2016 Viltspår  domarprov Ystad
Titel: 2016 Viltspår domarprov Ystad (0 click)