Jägareförbundet Skåne inbjuder till – Andjakt – påbyggnadsutbildning för hundförare

2022 Pabyggnad andjakt 1536x1008

Är du intresserad av att utvecklas ytterligare som hundförare inom andjakt är detta en möjlighet för dig att ta steget! En påbyggnadsutbildning för dig med en vältränad apportör som behöver mer praktisk erfarenhet!

Utbildningen vänder sig till dig som är hundförare, du får i detta kursupplägg möjlighet att förkovra dig ytterligare i andjaktens alla aspekter, allt i samspel med erfarna instruktörer. För hundförare och hund ligger fokuset på apporteringsarbete vid praktisk jakt (inte enligt provupplägg). Dag ett är vigd åt teori och praktiska apporteringsövningar förankrade i praktisk jakt. Dag två samlas vi för gemensam frukostfralla/kaffe. Träningen fortsätter från dag 1 med praktiska övningar. Därefter är det genomgång inför jakt och andjakten tar vid.

Vid lunch och kaffe tar vi upp ev frågor som uppkommit för gemensam diskussion. Vi går också igenom hur du praktiskt tillvaratar de fällda fåglarna. Allt vilt som nedläggs kan köpas av den som önskar.

Krav: Medlemskap i Svenska Jägareförbundet. Egen hund som är vältränad för uppgiften att apportera i vatten och på land, kräver att alla grunderna för apportering är väl befästa hos hunden såsom stadga, skott- och vattenvana samt att hunden avleverera viltet i hand osv.

Längd: Hundförare med hund: två dagar ca 14 tim.

Kursavgift: 2800 kr per deltagare. Kost ingår jaktdagen – frukost, lunch och em kaffe/kaka. Egen matsäck dag 1.

Plats: Kristianstad

Instruktörer: Jägareförbundet Skånes Jakthundsinstruktörer: Marieth Johansson, Marie Strauss. Externa instruktörer medverkar jaktdagen.

Syfte: Att ge deltagarna möjlighet att jaga/utvecklas och uppleva andjaktens alla aspekter på ett etiskt, jägarmässigt och framgångsrikt sätt.

Mål: Deltagarna skall efter avslutad kurs ha ökat sina kunskaper i:

• Hur en större andjakt organiseras, planeras och genomförs. Vad bör jag som hundförare, jägare tänka på? Samspelet mellan jägare och apportör osv.
  • Vad jag som hundförare bör vara införstådd med vid denna jaktform. Vilka är mina/våra brister och hur kan vi som ekipage utvecklas?
  • Tillvaratagande av fällt vilt. Om jag deltar på en jakt oavsett om det är som hundförare eller jägare skall jag veta hur man på olika sätt kan tillvarata det fällda viltet. Viltkött är en fantastisk produkt!

Andjakt – Påbyggnadsutbildning 2022

Hundträning: söndag 6 november, kl 09:00 – ca 13:00

09:00 Samling, genomgång av kursen

09:30 Teori

10:00 Praktiska apporteringsövningar

Jaktdag: Söndag 13 november, kl 08:00 – ca 17:30

08.00 Samling morgonkaffe/fralla

08.30 Praktiska apporteringsövningar

11.00 Genomgång av jaktdagen. Jakt och apportering.

12.30 Lunch

13.30 Fortsatt jakt & apportering

16.00 Viltparad kaffe/kaka

17.00 Tillvaratagande av vilt.

Anmälan. Fyll i din uppgifter enligt denna anmälningslänk: https://docs.google.com/forms/d/1TX5LFvYdSR8As52KY9UA0Is8s45SqD1ZB83HkzYaKM0/edit?hl=sv

Antagningsbesked med uppgifter om betalning mm skickas ca två veckor före kursstarten!

Påbyggnadsutbildningen vänder sig i första hand till dig som deltagit i Andjaktsutbildningen tidigare år men även andra medlemmar som har en vältränad hund men saknar eller behöver bygga på din praktiska erfarenhet. Då är detta ett utmärkt tillfälle för dig att öka på din kunskapsbank!