Fredagen den 31mars fick Lars Bengtsson befrielse och avled efter en lång tids besvärlig sjukdom.

Många nya jägare i Skåne har introducerats i sitt jägarliv via Jägareförbundet Skånes utbildningsjakter. Lars Bengtsson var en av dem som tog initiativet till dessa jakter och som på sitt oefterhärmliga sätt och på göingemål kommenterade hur och varför man skulle bete sig på ett speciellt sätt under de olika typerna av jakt.

1 IMG 0017 1

Lars konstaterade att den jaktliga erfarenheten hos dagens nya jägare skiljer sig väsentligt från tidigare generationers nya jägare eftersom de ofta är uppvuxna i städer oh tätorter och därför inte har samma vana att röra sig ute i skog och mark.

Lars var själv uppvuxen med jakt. Han började som jaktelev på ett gods i Skåne när han var 15 år och var därefter engagerad inom jakten i hela sitt liv på olika sätt, som jägare och som förtroendevald inom Jägareförbundet. Han sade själv att ”vissa tycker att man är tosig, att man bara har jakt i huvudet” och som han också kommenterade med sitt typiska breda leende ”det ligger nog en hel del i det”.

Ett annat citat från Lasse ”ett liv utan hund är inget liv”. Han menade att om man är intresserad av djur och natur och rör sig mycket ute i skogen så är en hund det bästa sällskap och den bästa kompis man kan ha. ”Jag har alltid haft turen att få kloka hundar, som inte kommer med dumma kommentarer utan som alltid fungerar och gör som man vill”. När man lyssnade på när Lasse pratade med sin hund, springer-spanieln Pille kunde man dock konstatera att det var tur att hundar inte begrep vad han sade utan bara det kärleksfulla tonfallet och sättet som han sade det på.

Som alla förstår älskade Lars att jaga. Han budskap var att det skulle vara ordning och reda på jakten, det fick aldrig ges avkall på säkerheten och djuren fick inte hetsas i onödan genom att man jagade med fel sorts hundar eller med alltför många hundar. Han menade också att kamratskapet jägare emellan och att man har roligt tillsammans är en annan, nödvändig och mycket viktig del av jakten.

För nästan 10 år sedan gjorde Jägareförbundet ett antal filmer ”På spaning efterjaktens själ” där några jägareldsjälar fick berätta om sitt liv och sin jakt. Lars Bengtsson fick representera Skåne i denna filmserie.

På spaning efter jaktens själ - Lars Bengtsson - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)

Lars Bengtsson var självfallet en av dem i Skåne som tilldelades Svenska Jägareförbundets förtjänsttecken i guld för sina insatser inom jakten.

Avslutningsvis en tanke och ett deltagande till hans efterlevande familj hustru Ann-Marie och dotter Eva.

/Uno Strand