I strålande skånskt försommarväder sattes med all säkerhet rekord för Jägareförbundets Skånes populära arrangemang Jakthundens Dag 21 maj. Det kryllade av såväl jakthundar som sällskapshundar med mattar och hussar i Fulltofta naturreservat.

Jakthundens dag har, med undantag under pandemin, arrangerats sedan 2006 en söndag i maj. Någon exakt räkning av antal besökare görs inte men uppskattningsvis brukar arrangemanget dra runt 500 besökare. I år var det betydligt fler eftersom försäkringsbolaget Agria valt att lägga sitt arrangemang Hundpromenaden på Fulltofta i samband med Jägareförbundets arrangemang.

– Kanske uppåt 600 besökare totalt, säger en nöjd Uno Strand som har varit med som arrangör sedan starten.

JHD Ranvidefamiljen

BildMycket spännande att titta på hos Jägareförbundet Skåne på Fulltofta. Från vänster Isabell, Milja, Lilly, Charlie och Junibell, alla med efternamn Ranvide. I bakgrunden Emma Ranvide.

Samarbetet gav en lite annorlunda bild ute på slingan genom skogarna. Jakthundar fick möta icke jagande kamrater och mer eller mindre rutinerade jägare fick dela erfarenheter med hussar och mattar som gör annat med sina hundar än att jaga.

För många sällskapshundar blev det ett spännande första möte med apportering, viltspår och vildsvinatrapp längs banan

Och vem vet – kanske värvade vi en eller annan framtida ny jägare under dagen.

Bild och text: Michael Hansson, länskommunikatör Jägareförbundet Skåne.