Skyttefunktionärer på skyttekurs

Malmö Viltvårdsförening, MVF är en ideell förening som bland annat bedriver Jägarskola med upp till 50 elever per år på sin jägarexamenskurs som löper från januari till maj med teori och skytte varje vecka.

Jägarskolan har 21 skyttefunktionärer, de flesta mycket erfarna och väldigt duktiga, några helt nya och för att bli riktigt samtrimmade och att alla lär ut så lika som möjligt väcktes idén om en skyttekurs. Kontakt togs med två av Sveriges bästa skytteinstruktörer, Ted Lagrelius från Öster Malma och Fredrik Jönsson från Kristianstad, båda från Jägareförbundet. Det utmynnade i en 2-dagars skyttekurs i Malmö 3–4 februari.

1 MVFSkyttekurs 2 bred bild

Kursstart på fredagskvällen i MVFs kurslokal på Kvarnbygården med fyra timmars teori, en gedigen genomgång av både hagel och kulskytte. Många tips på hur man lär ut skytte, hur man ser om eleven gör rätt och hur man kan korrigera när det blir fel.

Därefter en heldag på lördagen med praktiska övningar på Spillepengens skjutbana i ett härligt solsken. Skyttefunktionärerna fick känna på hur en nybörjare kan uppleva de första skyttelektionerna genom att skjuta från fel sida och plötsligt blev det många vänsterskyttar på banan!
Indelade två och två där den ena instruerade den andra kunde infon från fredagens teori praktiseras för att få ”nyblivna vänsterskytten” att stå rätt, göra rätt anläggning och sen skjuta.

Det tränades med både kula på älgbanan, hagel på trap och markmål, allt mycket lärorikt och som gav många aha-upplevelser.

1 MVFSkyttekurs Ted Fredrik 1 001

En fantastisk kurs som Jägareförbundet levererade, mycket tack vare Teds och Fredriks stora kunskap som de delar med sig i form av konkreta tips och praktiska övningar.

Som rektor på MVF Jägarskola uppskattar jag mycket möjligheten att kunna vidareutbilda skyttefunktionärerna. Vi har redan sett fina resultat och det ger i slutändan jägarkåren ännu bättre jägare i framtiden.

Skytte

Text och bild: Ingrid Kongstad