Jägareförbundet Skåne arrangerar under säsongen 2022–2023 tio utbildningsjakter. Två i Vitemölla vid Brösarps backar, sex på Olahus vid Hässleholm och två i Fulltofta. Till det kommer vaktjakt i Jönstorp och en ungdomsjakt i Skarhult.

Goda möjligheter att komma ut på jakt för nya jägare erbjuds också av kretsar och viltvårdsföreningar.

Utbildning när den är som bäst

Färsk jägarexamen, nyköpt bössa, andra riktiga jakten och första viltet. Precis så som det ska vara på en utbildningsjakt. Snacka om att Liam Rincon Dahlberg hade ett leende upp till öronen. Nästan lika brett som mamma Maya, också hon färsking inom jakten.

Vägen in i jakten satsar Jägareförbundet Skåne stenhårt på. Barn- och ungdomsläger bygger intresse för och kunskap om natur och jakt. Flera i styrelsen är engagerade i jägarexamenskurser och skytteträning.

Tyvärr stannar det ibland där för många nyblivna jägare. Det är inte alltid lätt att hitta möjligheter att komma ut. Jägareförbundet Skåne lägger mycket kraft på att hjälpa till. Via länsföreningens hemsida bjuder man ofta in till utbildningsjakter. Jaktledare och huvudansvarig är Johan Olsson.

– Det är det här jag brinner för. Jag tipsar mina jägarexamenselever och vi försöker på olika sätt nå andra färska jägare.

Finns det plats så är det självklart öppet även för lite mer rutinerade att anmäla sig.

Just den här dagen är det hageljakt i Vitemölla strövområde som gäller. Jägareförbundet Skåne har klartecken från förvaltaren, region Skånes stiftelse Skånska landskap, att ha två jakter om året här. Alltid på vardagar eftersom det är för mycket folk som rör sig i området på helgerna.

Tio jägare deltar och nio funktionärer från Jägareförbundet Skåne deltar den här dagen. Alla får ett PM med kontaktuppgifter, säkerhetsföreskrifter och massor av annan bra information i handen. Genomgången före första såten lägger Johan Olsson mycket tid och kraft på eftersom de flesta är nya jägare. Lite påminnelser från Jägarexamen, lite genomgång av hagelvapentyper och vilken ammunition som är lämplig och vilka avstånd som är okej. Johans bror Holger passar på att visa effekten av ett hagelskott genom att på nära håll skjuta på ett vitkålshuvud.

För att alla ska känna sig fullt trygga erbjuds orutinerade skyttar att få med sig en rutinerad jägare som stöd på passet. Liam Rincon Dahlberg är en av de som tackar ja till den möjligheten. Han och mamma Maya Rincon Dahlberg tog nyligen jägarexamen tillsammans med Johan Olsson som lärare.

– Min man tog jägarexamen för tre år sedan och Liam har visat intresse för det. Vi gav honom jägarexamen i studentpresent och eftersom jag också är intresserad gick vi kursen båda två, berättar Maya.

Första drevet drar igång i kuperat landskap med betesmark, dungar och svårforcerade snår. Det dröjer ingen lång stund innan drevskallen ekar mellan backarna. Ett vildsvin drar iväg och får springa i frid eftersom det är hageljakt. Tillåtet vilt är rådjur, hare, räv, grävling och kanin.

Det första drevskallet följs snart av fler. Hare på benen!

Liam ser den komma och gör sig beredd. Träff men den går iväg en bit och får för säkerhets skull en extra salva. Det blir några nervösa minuter innan en hundförare kommer och hittar haren död bakom några buskar.

– Första viltet för mig och med nya bössan, en Winchester, säger Liam.

Haren blev det enda viltet som trillade i första såten. Det enda under denna jaktdag för övrigt eftersom ingen sköts i den andra och avslutande skogssåten.

Manne Malmberg var tydligt nöjd med sin dag i alla fall. Även han har nyligen tagit sin jägarexamen för Johan Olsson.

Varför ville du gå den kursen?

– För att det verkade intressant. Jag vill lära mer om naturen. Jag är uppvuxen i Malmö och det här är sådant jag inte fått uppleva där. Jag gillar kött och då är det lätt att stå för jakten. Jag vill som köttätare veta var det jag äter kommer ifrån, säger Manne Malmberg som inte fick något med hem den här dagen, men det kommer ju fler möjligheter.

Faktabas:

Text och Bild: Michael Hansson