Vårsäsongens BPH - Beteende- och personlighetsbeskrivning Hund - hos Jägareförbundet Skåne 2024 är nu genomförda. Över sextio hundar har gått banan i Oxie tillsammans med våra beskrivare Marieth Johansson, Marie Strauss och testledarna Carina Hansson och Åsa Söderberg, som alla även är utbildade och erfarna jakthundsinstruktörer.

Jakthundsraserna har haft prioritet men i mån av plats har också andra raser varit välkomna.

BPH-resultaten stamboksförs genom Svenska Kennelklubben till värde inte bara för den enskilda hundägaren och uppfödaren utan också för att ge statistik ras för ras. Här noteras hundarnas intresse för främmande personer, hur snabbt de skakar av sig ett överraskande moment i form av skrammel eller en uppflygande halvfigur, hur de reagerar på skott med mera.

Många trygga och trevliga hundar, sammanfattar våra beskrivare.

Inför kommande BPH (datum ej klara) går det bra att redan nu skicka in en intresseanmälan via Jägareförbundet Skånes hemsida, fiken Hund/BPH;

jagareforbundetskane.se/hundar/bph. Följ sedan länken till anmälningsformuläret.

Christine Hansson