Jaktlycka när Emma Ahlström Kösters man Kim Köster med ett perfekt skott fällde ett lagom stort vildsvin.

En spännande väntan i det flyende ljuset, ett skott och kvällen är fulländad. En lagom stor gris faller rakt framför nyblivna jägaren, riksdagsledamoten Emma Ahlström Kösters (m) torn.

Sedan lång tid tillbaka får riksdagsledamöter som är intresserade möjlighet att ta jägarexamen på ledig tid. Jägareförbundet arrangerar utbildningen. Jägareförbundet Skåne följer upp med de skånska ledamöterna och erbjuder hjälp såväl med skjutträning som möjlighet att prova på jakt på riktigt.

Under hösten bjöds jagande skånska riksdagsledamöter in till vakjakt i Agusa vilthägn. Tyvärr fick några förhinder i sista stund men en rookie och en rutinerad moderat politiker fick några spännande timmar.

Lars Johnsson har jagat länge, men för Emma Ahlström Köster var grisvak en ny erfarenhet. Hon hade med sig maken Kim Köster, som har varit igång som jägare ett bra tag.

– Han har jagat i 15 år och vi har båda ett stort naturintresse. För mig var steget inte långt och när möjligheten att ta jägarexamen i riksdagen så var det klart att jag hoppade på, säger Emma Ahlström Köster.

Jaktdagen i Agusa inleddes som sig bör med grundlig genomgång om Agusa och om vildsvinsjakten. Dagens jaktledare Johan Olsson och Skånes ordförande Lasse Persson berättade om hägnat och om hur man ser att det är rätt djur innan man skjuter. Självklart blev det också god tid för frågor. Förhoppningsvis kom ett eller annat till nytta nu i motionstider i riksdagen.

– Vi skriver motioner om licensjakt på varg och om vårbocksjakten, säger Emma Ahlström Köster.

Efter en gemensam smarrig måltid på Filip Olssons hemmagjorda pulled pork på vildsvin bar det av ut till passen. Emma Ahlström Köster delade torn och bössa med maken Kim.

– Vi turades om med bössan och satt en halvtimme var i taget. Den som inte höll bössan spanade i kikaren.

Kim Köster hade turen att sköta bössan när det var dags. Ett välriktat skott och saken var klar. Grisen föll 20 meter från skottplatsen.

När jakten blåsts av i skymningen blev det samling i slaktboden. Johan Olsson och hans två bröder Filip och Holger skötte urtagning och genomgång av hur fällt vilt ska hanteras innan dagens byte kördes iväg till viltslakteriet där familjen Ahlström Köster småningom får möjlighet att ta hem sin färdigförpackade gris.

Text och foto Michael Hansson