Liv i luckan på Västibergets valpträff i helgen

måndag, 20 juni 2016

Det är uppskattat och trevligt med kennelägare som känner ansvar för sina valpar även efter det att de lämnat tikens trygga hemmamiljö.

Carina och Dan Fridh på Västibergets kennel tillhör denna kategori av seriösa kennelägare. Söndagen den 18 juni hade de kallat sina valpköpare, 9 stycken till ”familjeträff” i naturskön miljö på gården i Stora Lönhult . Alla  vi som kallats hade naturligtvis med oss vår egen lille 5 månaders jaktlabrador.

Gissa om det var liv i luckan. 🙂

Våra ambitiösa värdar hade lagt upp ett trevligt program för dagen. Vi fick inledningsvis till livs ”Lite matnyttigt som start till er och er jaktlabbe”. Där vi fick nyttiga grundträningstips som förevisade av Dan och Carina och som vi sedan själva fick testa med vår egen lille valp

Dan och Carina visade också exempel på nyttiga övningar i den fortsatta retrieverträningen – ”klockan”, linjetag, markeringar och fritt sök samt de signaler och tecken som är kopplade till de olika momenten.

Vi fick också klart för oss att vi befinner oss i Skåne för efter utbildningsmomenten var det dags  för ”lide mad” – två olika varianter av grillad vildsvinskorv från vildsvin som Dan själv hade skjutit, jordgubbar, ”norrlandskaffe” och kaka.

Även om man själv hållit på några år med hundkurser så är det faktiskt nyttigt att delta i den här typen av arrangemang. Man lär sig alltid något nytt. Därför ett stort tack till Dan och Carina för ett mycket trevligt initiativ och för en väl genomförd valpträff.

Vi kommer gärna till nästa träff 28 augusti.

Bildgalleri (foto Carina Fridh)och Marcus Olsson: