Mycket vilt på fötter på Vitemöllejakten

söndag, 13 november 2016

Vid Jägareförbundet Skånes utbildningsjakt på Vitemölle hade deltagarna nöjet att beskåda både vildsvin, rådjur, räv och hare.

I den första såten där drevet gick i Klammerbäckens dalgång med branta kullar, täckta  med näst intill oframkomliga ”tjörnesnår”, stötte våra hundar 9 vildsvin varav en sugga med 6 kultingar. Vildsvinen var ju inte lovliga under den aktuella hageljakten, men slank för säkerhets skull ändå ut på ett ställe där vi inte hade någon skytt posterad. Lika listiga var också de två rävar som stöttes i samma såt.

I andra såten – södra delen av ”strandskogen” – observerades ett par harar och några rådjur.

Mellan såt 2 och 3 var det dags för den som vanligt trivsamma gemensamhetsstunden med korvgrillning och lite kommentarer kring förmiddagspassets äventyr. Ett uppskattat inslag i anslutning till fikapausen var Eskil Larssons – vår eftersöksexpert – kommentarer och tips om hundanvändning och hundetik i anslutning till de jakttyper som vi normalt kör i Skåne.

I tredje såten – den av täta björnbärsspår täckta norra delen av strandskogen – fick våra deltagande skyttar äntligen tillfälle att ”lufta sina bössor”. Rådjuren trivs ju i denna för drevfolk och hundar mycket besvärliga terräng. Av de tiotal djur som observerades lyckades vi fälla fyra stycken. Extra kul att det för två av skyttarna var det första större vilt, som de fällde.

Instruktionsmässig passning av nedlagda djur och viltparad avslutade dagens jakt-

Bildarkiv (foto Anders Mattsson):