En kväll i jakthundens tecken!

fredag, 5 maj 2017

EN KVÄLL I JAKTHUNDENS TECKEN

Lunds Djursjukhus i samarbete med Lundabygdens jvk anordnade en träff för jakthundägare i djursjukhusets ljusa och trevliga lokaler i Lund den 4 maj 2017.

En mycket nöjd och inspirerad skara jakthundägare kunde efter en kväll hos Lunds Djursjukhus i jakthundens tecken konstatera att många frågor fått sitt svar vad gäller jakthundens träning, kost och omhändertagande efter olyckshändelser i skog och mark m.m. Frågorna till föredragshållarna och inläggen från hundägarna var många

Leg sjukgymnasten Madelaine Andersson inledde med att till egna bilder berätta om hur våra jakthundar tränas för att bygga upp muskler och kondition.  Vi fick många tips om hur vi under våra dagliga promenader med våra hundar kan träna upp hundens balans, bygga upp dess muskler, hur vi tar hand om hunden efter en ansträngande jaktdag med avslappning och stretching.

Mia Umaerus Kempe från Royal Canin fortsatte med att berätta om hundkost i allmänhet och vilken kost som erfordras i olika sammanhang som inför och efter jakt. Vi fick en nyttig inblick i de näringsämnen spårsubstanser m.m. som vår hund behöver för att må väl och jobba bra.

Kvällen avslutades med ett föredrag av leg veterinär Anna Agger som redogjorde för de vanligast förekommande skador en jakthund råkar ut för i  skog och mark, hur dessa kan skador kan undvikas, vilken behandling vi som hundägare kan ge på plats och vad vi skall undvika  samt hur hunden behandlas på djursjukhuset.

Djursjukhusets informatör Maria Human höll i de praktiska detaljerna. Veronica Andersson höll djursjukhusets butik öppen för oss besökare.  Många av oss passade på tillfället att bl.a. köpa ett aktutkit för hand att ha i ryggsäcken om något skulle hända vår bäste vän.

Cai Inge Holm

Bildtext:

På bilden ses några av kvällens huvudpersoner från vänster informatören Maria Human, butiksföreståndaren Veronica Andersson, leg veterinären Anna Agger och Mia Umaerus Kempe från Royal Canin.