LM Jaktskytte Skåne 2017

onsdag, 17 maj 2017

LM Jaktskytte Skåne 2017

Skåne har åter tagit upp det avsomnade kombinerade jaktskyttet i Skåne.

Hässleholmsortens Jaktskytteklubb ordnade tävlingen som bestod av en serie om tio löpande skott mot 10-ringad älg, 10 skott mot 10-ringad stillastående råbock på 100m, dessa tio skott fördelade sig på 5 liggande, 3 knästående och 2 stående, 25 lerduvor N.Trap och 25 lerduvor sporting. Alla lerduvor fick beskjutas med 2 skott.

100 p på älgen, 100 p på råbocken, varje träffad lerduva gav 4 poäng i både N.Trap och sporting och detta gav då att det blev 100 p/hagelgren också. Totalt alltså 400 p på hela tävlingen.

Klassindelningen för dagen var Jägarklass/öppen klass, oldboys/veteran och junior. Skyttarna fördelade/klass med 14 st i jägarklass/öppen klass, 4 st i oldboys/veteran samt 1 i juniorklass, inga damer anmälda.

Vädret för dagen var mycket bra med solsken hela dagen men med lite blåst som kanske kunde göra lerduvorna lite oroliga.

Bäst i jägarklassen/öppen klass var Peter Johansson med 352p i oldboys/veteran Bengt Hansson 311P och i juniorklassen ende deltagaren där Axel Johansson med 265p.

Resultat jägarklass/öppen klass:

1. Peter Johansson 352p
  2. Anders Dicksson 327p
  3. Ronnie Nordgren 295 p
  4. Per-Arne Persson 286 p
  5. Håkan Ellman 278 p
  6. Fredrik Svärd 276 p
  7. Henrik Gustavsson 276 p
  8. Rudolf Hansen 255 p
  9. Jörgen Andersson 255 p
  10. Håkan Olsson 251 p
  11. Daniel Nordkvist 232 p
  12. Kristian Skog 225 p
  13. Peter Persson 212 p
  14. Torvald Andersson    68 p (fick tyvärr bryta tävlingen efter en gren p.g.a ryggskott)

Resultat oldboys/veteran

1. Bengt Hansson 311 p
  2. Jan Ragnarsson 280 p
  3. Ulf Trolle 260 p
  4. Håkan Frostgård 238 p

Resultat Juniorer:

1. Axel Johansson 265 p

De tre första skyttarna i varje klass är kvalificerade att delta i Svenska Jägarförbundets mästerskapstävlingar som för Jägarklassen/öppen klass går av stapeln i Västerås 12-13 aug.

för oldboys, veteraner, juniorer och damer i Malung 11juni.

Skribent Kaj Rosenqvist

2017 Resultat LM Jaktskytte 13-5-2017

Nerladdningsbara filer

2017 Resultat LM Jaktskytte 13-5-2017