Det knallade friskt i Skytteparken vid årets jakt & fiskemässa på Bosjökloster

tisdag, 29 augusti 2017

Det knallade friskt I Skytteparken vid årets Jakt & Fiskemässa på Bosjökloster både från de många skjutstationerna men stundtals även från “han med bocken och hammaren” som for fram över himmeln och som tyckte att vi behövde svalkas av med ett timslångt skyfall under söndagen.

Det fanns ett par nya och uppskattade inslag i årets skytteutbud. Conny Persson och Janine Kettels rabbitstation t ex. Denna station var en av de mest välbesökta. Vem behöver inte träna upp förmågan att träffa en ivägkutande kanin?

Jocke Smålänning hade i år begränsat sina trickshower till en per dag. Han hade under återstoden av mässdagarna istället en station “Jockes skjutskola” som många med mig blev väldigt förtjusta i. Upplägget på stationen var verklighetstroget och kan med fördel användas t ex i skyttemomentet vid Skånes eftersöksmästerskap men platsar också som ett komplement i vår verksamhetsplans årliga skytteutbud. Får se om jag kan få mina styrelsekamrater positiva till ett inköp av den aktuella banan som erfordras.

Skytteutbudet var anpassat för olika målgrupper och hade därför olika svårighetsgrader. Den station som var mest välbesökt var nog Askeröds Lerduveklubbs där man sköt i princip samma grundläggande skjutning som vid avläggandet av jägarexamen.

Huntway hade I år välvilligt ställt upp och sponsrat med fina priser till en skyttetävling i parken. Av någon anledning tände inte skyttarna till för att delta I denna tävling. Vi kommer att fundera vidare på hur vi skall hitta ett mera lockande koncept till kommande år.

Segrare I tävlingen blev Fredrik Tingvall från Limhamn med Fredrik Andersson från Trelleborg på andra och Patrik Holmqvist från Malmö på tredje plats. Presentkort kommer att skickas hem till angivna pristagare.

Det krävs mycket jobb och många oavlönade insatser från ideella krafter för att få alla skjutstatioer på plats och för att driva dem under mässdagarna speciellt i år då Jägareförbundet hade bestämt att vi inte skulle få sedvanligt stöd från någon avlönad tjänsteman under förberedelser, genomförande och efterarbeten i skytteparken.

Det är tur att alla ideella krafter finns. Hur skulle vårt samhälle annars klara sig?

Ett jättestort och varmt tack till all funktionärer som hjälpte till i skytteparken!

Uno Strand

Samordnigsansvarig