Nöjda jägare efter vakjakt på Agusa

söndag, 24 september 2017

Nio jägare hade anmält sig till Jägareförbundet Skånes utbildningsjakt/vakjakt på vildsvin och dovhjort i Agusa vilthägn söndagen 24 september. Jaktledare var hägnchefen Mikael Wilhemsson.

Här kommer ett referat från jakten:

Söndagen den 24 september mötte nio stycken förväntansfulla jägare upp för utbildningsjakt/vakjakt på årsgris och dovkalv.

Dagen inleddes med en grundlig genomgång av Agusa vilthägns viltvårdare Mikael Wilhelmsson. Kursdeltagarna fick ta del av information kring jaktetik, artkännedom och åldersbestämning. Ett uppskattat och välkommet inslag för såväl nya som mer rutinerade jägare eftersom enbart årsgris och dovkalv var lovligt vilt för dagen.

För några av deltagarna var söndagens jakt premiären av deras jägarkarriärer och dessa nya jägare fick efter önskemål sitta tillsammans med en mer erfaren jägare.

När jakten blåsts av vid mörkrets inbrott fick kursdeltagarna en demonstrativ uppvisning av tillvaratagande och passning av det fällda viltet, även denna utförd av Mikael Wilhelmsson.

Nio glada och tillika trötta jägare tackade arrangörer och viltet med en parad i slaktboden innan hemfärden.

/ Tim Persson