måndag, 6 november 2017

Årets Ungdomsläger för ungdomar mellan 15 och 25 genomfördes traditionsenligt under Allhelgonahelgen 2-5 november. 15 ungdomar och 7 ungdomsledare från Skåne och Blekinge samlades i torsdags kväll på Jägersbo Camping utanför Höör och inkvarterade sig i stugorna.

Fredagen inleddes med jakt på rådjur, hare och räv med drivande hund i närliggande Fulltofta. Jaktledaren Uno startade genomgången med lite sedvanligt ”läxförhör” om jaktformen och hagelvapen och gick sedan igenom PM:et och säkerhetsfrågor. Därefter förevisade Jakob Olsson träffbilden av ett hagelskott från 20 meters håll mot en rådjursbild och skottverkan av ett hagelskott på nära håll mot ett kålhuvud. Ingen kunde ta miste på hur verkningsfullt ett hagelskott är! Under de tre såtarna observerades två olika älgar, ett antal rådjur och många harar och på viltparaden efteråt låg det en bock och några harar.

På eftermiddagen åkte vi till Skarhult för att jaga gräsänder i Kronoparken hos Sveaskog. Det blev en lång rad fina uppflog ur de två dammarna, men skymningssträcket uteblev nästan helt. Det avlossades en hel del skott och resultatet blev imponerande med 24 gräsänder och 4 krickor på paraden.

På lördagen åkte vi sedan till Svalöv för klappjakt på hare på Lantmännens marker. Detta var en helt ny jaktform för många av deltagarna och framför allt för Blekingeborna som är mer vana vid skogsjakt. Vi bjöds på 5 fina såtar och det sköts en 4-5 harar per såt och totalt blev det 21 harar (se bild). Paul blåste i jakthornet både innan och efter jakten (se bild) och det kändes högtidligt. Efteråt vidtog en febril verksamhet med att passa alla hararna (se bild). Dagen avslutades som vanligt med ärtsoppa och pannkakor för alla skyttar med uppsiktsjägare och drevfolket (se bild).

När vi kom tillbaka till campingen följde omhändertagande av viltet och sotning av alla hararna. Sedan kom årets nyhet på lägret där ungdomsledarna instruktionsmässigt visade hur man rundflår pälsvilt (se bild) Alla deltagarna fick sedan prova på att rundflå varsin mård eller mink och de som ville fick sedan ta med sig skinnet hem för slutbearbetning och torkning. Detta var något nytt för de allra flesta och mycket lärorikt och uppskattat. Kvällen avslutades med en frågetävling om jakt och jaktliga frågor och de 3 med bäst resultat fick välja varsitt pris.

Detta var andra året med det länsvisa ungdomsutbytet med Blekinge och därifrån deltog 5 ungdomar och 2 ledare. Jägareförbundet Skåne ser med spänning fram mot det fortsatta utbytet med Blekinge. Det känns som en stor fördel att utbytet kan ske med ett grannlän, men som ändå har andra jaktformer och annan typ av mark än vad vi är vana med i Skåne.

Stort tack till:

– alla ungdomar som fick mycket beröm av jaktvärdarna och funktionärerna för att de skött sig exemplariskt,

– alla funktionärer som gjorde en formidabel insats och

– jaktvärdarna Sveaskog och Lantmännen

Dag Olsson/Ungdomsansvarig i Jägareförbundet Skåne”

Bildgalleri: