Årets jaktfältskjutningar – bra träning och samtidigt chans att vinna en Sako Quad!

torsdag, 25 januari 2018

Jaktfältskjutningar

Inbjudan JAKTFÄLTSKJUTNING 2018

Vinn en Quad

Jaktfältskjutningarna fortsätter och har genomförts med kraft och engagemang av sex föreningar och på lika många platser i Skåne under 2017. Det är med glädje vi kan räkna in 634 starter! Rekordåret 2014 står sig ännu med 673 startande.

Vid fyra av Jaktfältskjutningarna skjuts det med 22LR och målen är såväl direktmarkerande snurror som viltfigurer i papp. De två andra skjuts med klass 1 på pappfigurer. Och vid skjutningen i Malmö kan man även skjuta med vapen i klass 2 och 3.

Bra träning!

Jaktfältskjutningarna är en tävling men framförallt är det en möjlighet till varierat och bra träningsskytte inför kommande jaktsäsonger! Mål, avstånd, med stöd eller på frihand varierar, allt i syfte att efterlikna olika jaktsituationer.

Lotten avgjorde

Vid varje jaktfältskjutning får deltagarna en lott. Sako Sweden sponsrar med högvinsten – en Sako Quad. Bengt Hansson, en mångårig deltagare i Jaktfältskjutningarna, drog vinstlotten och blev en stolt vinnare av Quad:en och fick bege sig till Holmgrens i Vinslöv för att hämta den. Grattis, Bengt!

Lagtävling

För de jägare och skyttar som vill tävla i lag finns möjligheten. Det är 4-manna lag, en lagklass, varje skytts poäng räknas, ett mål är skiljemål. Intresset för att tävla i lag är inte speciellt stort. Vi kommer att prova även under 2017 och därefter utvärdera och bestämma om lagtävlan ska finns eller ej.

Jaktfältskjutningar 2018

21 april – Kristianstad-Bromölla jvk i Fjälkinge, 6 maj – N Åsbo jvk i Hyllstofta, 20 maj -Österlens jvk i Gyllebo, 2 juni – Sövdeborg jsk i Sjöbo, 17 juni – Malmö Skyttegille, Spillepengen och 1 juli – Osby jsk i Osby.

Tack till alla föreningarna, funktionärerna och till deltagarna för formidabla Jaktfältskjutningar! Och välkomna till 2018:års Jaktfältskjutningar!

Fredrik Jönsson

Jaktvårdskonsulent

Bild: Bengt Hansson vinnare av Sako Quad 2017.

Foto: Ola Nordström, Holmgrens vapen

Nerladdningsbara filer

Inbjudan JAKTFÄLTSKJUTNING 2018
Titel: Inbjudan JAKTFÄLTSKJUTNING 2018 (0 click)