Två rävar överlistade på dagens utbildningsjakt

fredag, 8 november 2019

Två rävar överlistade på dagens utbildningsjakt

Jägareförbundet Skåne genomför årligen ett tiotal olika utbildningsjakter, anordnade speciellt för ungdomar och nya jägare.

Ambitionen är att försöka spegla olika jaktformer som förekommer i landskapet Skåne.

Dagens jakt genomfördes i trakten av Brösarp i den kuperade terrängen i och kring Klammerbäcken. Området ställer krav på ganska tuffa hundar eftersom stora delar av marken är täckt av antingen täta slånbärsbuskage eller dito svårforcerade buskage av björnbärsris. Vildsvin, rådjur och räv brukar ofta trycka inne i dessa svåråtkomliga gömslen.

Dagens jaktledare Håkan Nilsson hälsade tolv förhoppningsfulla jägare välkomna till jakten och hade sedan en noggrann genomgång av jakt-PM, kompletterad med diverse tips om hur man uppträder och vad man skall tänka på under jakten. Han presenterade också sina åtta funktionärer med hundar och kommenterade de olika hundraserna.

Hur gick det då på jakten? Jo, alla har väl hört talesättet om den listiga räven. Två rävar blev dock överlistade på dagens jakt. De ”överlistande skyttarna” heter Håkan och Calle.

Håkans hustru Gun, som också deltog på jakten spanade snabbt in sig på de fällda rävarna. Hon såg fram emot att få pryda sig med en elegant rävboa framöver.

Utöver de två rävarna så fälldes också ett ensamt rådjur, en get. Hennes avkomma, kiden, hade nog blivit offer för predatorn, räven.

Det är ju konstaterat att räven i regel tar mer än hälften av alla rådjurskid. Vill man ha en bra rådjursstam på sin mark så lönar det sig alltså att hålla efter räven.

Måste avslutningsvis nämna att vår angränsande markägare Agne, 95 år gammal, försedd med sin egentillverkade vandringsstav som vanligt kom förbi för en pratstund på temat – ”håll efter de där jäkla vildsvinen som bökar upp på mina marker”.

/Uno 😊

Bildgalleri (Foto Gun Eriksson):