Jägareförbundet Skånes vildmarksläger är en mycket uppskattad tradition.

torsdag, 13 augusti 2020

Vildmarksläger för ungdomar mellan 10–15 år den 8–9 augusti 2020

Rekordantal anmälda 2020.

Under helgen den 8–9 augusti hölls det årliga vildmarkslägret för barn mellan tio  och femton år på Snogeholms friluftsområde utanför Sjöbo. Lägret genomförs årligen av Jägareförbundet Skåne med frivilliga funktionärer som håller i aktiviteterna. I år deltog 36 ungdomar som fick sova i tält och prova på olika aktiviteter. Vi hade 83 anmälda, vilket är rekord. Vi vågade dock inte anta alla och därmed utöka antalet platser på grund av COVID-19. Vi valde därför istället att prioritera de ungdomar som aldrig tidigare deltagit, så i år var lägret något helt nytt och okänt för alla deltagarna.

Vildsvin på matsedeln

På lördagsmorgonen hämtade vi ett nyligen skjutet vildsvin från Jägareförbundets hägn i Agusa. På grund av den extrema värmen som väntades under dagen tog sedan några funktionärer och flådde, styckade och marinerade vildsvinet i racerfart. När barnen kom till lägret på lördagsmorgonen hann de dock se vildsvinet hänga i den platsbyggda slaktställningen och se hur styckningen fortskred. Sedan fick svinet ligga i kylboxar och gotta till sig till kvällens middag.

….och populära succéer från tidigare år.

Lägret började klockan nio på lördagsmorgonen och första uppgiften var att resa de stora tjugomannatälten. Därefter stod kanotpaddling och fiske från båt på Snogeholmsjön, bågskytte samt allemansrätten/första hjälpen på agendan. Till lunch bjöd vi även i år på de två senaste årens succé med pastasallad med kyckling och bacon och nybakad baguette.

Bågskyttet var mycket populärt.

Jägareförbundets funktionärer stod som vanligt för bågskyttet och det blir alltmer tydligt att bågskyttet är ett av lägrets mest populära aktiviteter. Det var många både barn och funktionärer som tog sig en extratur bort till pilbågarna även senare på dagen. Många barn hade en trevande start, men efter några omgångar så började pilarna sitta där de skulle.

Allemansrätten och första hjälpen var aktiviteter där teori blandades med praktik. Barnen fick bland annat prova på att ge hjärt-lungräddning på speciella dockor och att lägga tryckförband. Efter middagen med grillat vildsvin bjöd vi på grillade kanelkryddade ananasbitar till dessert, vilket sedan avslutades med att barn (och funktionärer) fick grilla marshmallows.

COVID-19 påverkade genomförandet.

COVID-19 påverkade årets läger, med ökade avstånd mellan deltagarna vid aktiviteter, måltider och nattvilan och flitigt använd handsprit. Barnen fick dela på alla de fyra militärtälten, istället för att de hade tre tält och funktionärerna ett tält. Istället sov funktionärerna i egna småtält. Något annat som präglade årets läger var det strålande solskenet och den pressande värmen med 32 grader i skuggan på eftermiddagarna. Vi löste det genom att försöka hålla till i skuggan och många drickapauser och vid aktiviteterna nere vid Snogeholmssjön så blev det ett och annat dopp. Den som trodde att värmen skulle ta musten ur barnen och att det skulle bli en tidig kväll misstog sig dock grundligt!

Barnen fick bl a snickra fågelholkar dag 2.

Nästa morgon började med frukost. Under dagen var aktiviteterna luftgevärsskytte, vilda lådan, fågelholkssnickeri och spårning och apportering med hund. Under luftgevärsskyttet fick alla prova på att skjuta och lära sig hur man hanterar luftgevär på ett säkert sätt. Vilda lådan innebär att man fick titta och känna på horn, kranier och pälsar och lyssna på när vi berättade om olika djur, vilket var mycket spännande. Fågelholkssnickeriet fungerade riktigt bra trots varierande vana med hammaren hos barnen och alla fick med sig sin egenbyggda holk hem. Under spårning och apportering fick barnen följa en erfaren hundförare som visade hur hunden och människan samarbetar för att lösa uppgiften. På söndagen grillade vi hamburgare till lunch.

Jägareförbundets ”nätcamokeps” till vinnaren av tipspromenaden.

Efter dagens sista aktivitet var det dags för tipspromenad, med frågor som anknöt till det som barnen lärt sig under lägerdagarna. Den stolta vinnaren Mio fick en fin nätcamokeps från Jägareförbundet i förstapris. Efter prisutdelningen fick alla hjälpa till att ta ner tälten och städa lägerplatsen och sedan var det dags att utvärdera lägret och att ta farväl av varandra. Trots pressande värme hade alla hållit humöret på topp.

Vildmarkslägret en uppskattad tradition.

Detta läger har hållits under flera år och har som huvudsyfte att låta deltagarna prova på olika aktiviteter, komma ut i skog och mark och ge barnen grundläggande kunskap om skog och friluftsliv för att ge dem en bra förutsättning att ta sig ut igen. Flera barn och föräldrar kom fram efter avslutningen och tackade för ett jätteroligt läger. Många barn hälsade att vi ses nästa år när de for iväg hemåt. En mamma skickade följande hälsning efter lägret: ”Tack för ett superkul o lärorikt läger. Bra arrangerat o god mat o bra ledare. Stor eloge till er som arrangerat detta!”. Alla funktionärer vill tacka för ett trevligt läger och hoppas att få återse många av deltagarna nästa år.

Ett stort tack till de 11 duktiga och tappra funktionärerna. Utan er hade lägret inte blivit av!

Bildgalleri:

Dag Olsson                          Johan Olsson