Årets skyddsjakt på knubbsäl

fredag, 16 april 2021

För andra året i rad har naturvårdsverket beslutat om skyddsjakt på knubbsäl. Skyddsjakten får ske från och med den 20 april till och med den 20 maj 2021 och mellan 16 juli 2021 till den 19 april 2022.

Syftet med skyddsjakten är att förebygga de skador som knubbsäl orsakar på yrkesfisket och fritidsfisket i Sverige. De skador som knubbsäl kan skapa är exempelvis förstörda redskap, skador på fångst i redskapen och även minskad fångst. Naturvårdsverkets beslut innefattar skyddsjakt efter 900 knubbsälar. Antalet knubbsälar fördelas mellan de olika länen på västkusten. Västra Götalands län får fälla 560 knubbsälar, Hallands län får fälla 200 stycken och den del av Skåne som gränsar mot västkusten får fälla 140 stycken.

Vid denna jakt är det tillåtet att jaga från stillaliggande båt med motorn på eller av. Normalt sett är jakt från båt med motor endast tillåten om motorn är avstängd och minst en minut förflutit sedan den stängts av.

För att få jaga knubbsäl från båt behöver du gå utbildning i säljakt. Den utbildningen måste vara organiserad av en jägarorganisation. Svenska Jägareförbundet erbjuder ett flertal utbildningar inom säljakt som du har möjlighet att delta i om du har en jägarexamen.

En viktig del i skyddsjakten på knubbsäl är rapporteringen som måste göras efter jakten. Den som fällt säl under skyddsjakten ska rapportera detta till både Naturvårdsverket och Länsstyrelsen så snart som möjligt, men som senast närmsta vardag efter att säl har fällts. På Naturvårdsverkets hemsida kan du läsa mer om beslutet och vilka uppgifter som måste lämnas i rapporteringen.