Unga jägare

onsdag, 12 juli 2017
Av: admin

Är du ung och intresserad av djur och natur? Vill du börja jaga? Vi erbjuder många aktiviteter för dig:

Vildmarksläger är ett läger lördag-söndag första helgen i augusti för 35 barn/ungdomar i åldern 10-15 år med många spännande aktiviteter: pilbåge, kanot, fiske från båt (nytt för i år), allmansrätten/första hjälpen, hundlydnad, hundspårning, luftgevär, Vilda lådan, fågelholkssnickeri (nytt för i år), styckning av vildsvin, tipspromenad, trubadur vid lägerelden. Vi sover i militärtält.

Ungdomsläger är ett jaktläger för ungdomar i åldern 15-25 år torsdag kväll-söndag lunch första helgen i november med lärorika jakter typiska för det skånska landskapet: rådjursjakt, ankjakt, klappjakt på hare. Det finns plats för 10 skånska ungdomar och vårt utbyteslän Blekinge skickar 5 ungdomar.

Utbytesjakter med Blekinge

Drevjakt på hare för ungdomar första söndagen i oktober.

Kretskampen är en skyttetävling för ungdomar upp till och med 20 år i hagelskytte mot lerduva och hare, 22 skytte mot rådjur och klass 1 skytte mot älgmål samt jägarskolefrågor. Kretsarna skickar lag till länsfinalen och sedan arrangerar vinnande län från förra året en regionfinal. Vill du och dina kompisar delta? Kontakta din krets och be dem anmäla ert lag.

– Kretskampen länsmästerskap https://jagareforbundetskane.se/evenemang/inbjudan-till-lansmasterskapet-kretskampen-2017/

– Kretskampen regionmästerskap: https://jagareforbundetskane.se/evenemang/inbjudan-till-regionfinal-i-kretskampen-2017/

Återträff på skyttebiograf för deltagarna i Ungdomslägret. Deltagarna i ungdomslägret blir inbjudna till en Facebookgrupp för lägret och via denna håller vi kontakten och bjuder in till aktiviteter.

Klappjakt på hare för ungdomar (ny)

Utbildningsjakter (för nya och unga jägare). Jägareförbundet Skåne arrangerar ca 10 utbildningsjakter per år (halva priset för unga)

Ungdomsansvarig Jägareförbundet Skåne:

Dag Olsson

Aktiviteter: https://jagareforbundetskane.se/

Jägareförbundet Skåne Facebook: https://www.facebook.com/jagareforbundetskane/

Jägareförbundet Skåne Instagram: Länk

Vill du börja jaga? Kontakta våra ungdomsledare via Unga Jägare i Skåne: Länk till ny Facebookgrupp ”Unga Jägare Jägareförbundet Skåne”

Jaktläger 2016 på Facebook (sluten grupp för deltagarna i Ungdomslägret)